CBS vil styrke den danske konkurrenceevne

Den danske vækst skal fremmes! CBS samler de bedste kræfter inden for ”konkurrenceevne” på en ny platform, der skal understøtte nye og eksisterende CBS-projekter, som sigter at styrke danske virksomheder

14/03/2013

Danmark er kommet dårligere gennem krisen end mange andre OECD-lande. Danske virksomheder har haft svært ved at tilpasse sig de nye globale konkurrencevilkår, og de har tydeligvis ondt i konkurrenceevnen. Torben Pedersen, der er professor på CBS’ Institut for Strategi og Globalisering, er en af platformens to ledere, som vil finde løsninger:

- Hvad skal der ske, når de danske arbejdspladser flytter til udlandet? Vi har et konkurrenceevneproblem i Danmark, for de danske virksomheder klarer sig relativt set dårligere end andre lande. Platformen fokuserer på alle størrelser og typer af virksomheder. De store virksomheder er allerede godt i gang selv, de små og mellemstore har måske brug for mere opmærksomhed – platformen har et strengt fokus på konkurrenceevnen, men et bredt udgangspunkt, siger Torben Pedersen.

Platformen skal samle kompetencer

”The CBS Competitiveness Platform” er platformens officielle navn og arbejder på tværs af fagfelter og institutter både mht. forskning, undervisning, og videndeling. Aktiviteterne foregår ofte i samarbejde med virksomheder som f.eks. Velux, der også kommer og bidrager til platformens launch på CBS d. 15 marts. På lidt længere sigt vil virksomhederne også få stor gavn af platformens arbejde med at øge fokus på konkurrenceevne i CBS’ undervisning.

- Målet er at samle kompetencer, dele viden og skabe debat om, hvordan konkurrenceevnen forbedres. Platformen kan støtte enkelte initiativer økonomisk, men det er ikke sådan, at platformen ansætter folk – den samler og understøtter eksisterende initiativer, siger Torben Pedersen.

Danmark på det globale marked

De erfaringer og den viden, som platformen samler, vil komme de danske virksomheder til gode på flere måder. De vil f.eks. blive inddraget som cases, der vil blive oprettet labs, hvor de kan dele viden og videreudvikle – også mht. globale udfordringer.

- Det handler om det danske erhvervslivs evne til at konkurrere på et globalt marked. CBS’ nye platform er skabt som et svar på den samfundsmæssige debat.  Jeg glæder mig til interaktionen med virksomhedslederne omkring anvendelsen af vores frembragte viden om styrkelse af konkurrenceevnen. Der er ingen begrænsninger for, hvilke virksomheder, der kan blive inddraget. Til launchen kommer to af landets førende CEOs fra henholdsvis Carlsberg og Velux, hvilket sætter en standard for vores ambitionsniveau, siger Torben Pedersen.

Sidst opdateret: Communications // 15/11/2021