CBS-rapport: Danskerne positive overfor e-handel

Danskerne er glade for at handle dagligvarer over nettet, men vil ikke betale mere for at få leveret varerne hjem.

04/03/2003

Forbrugere der har prøvet handle dagligvarer på nettet er langt mere positive overfor nethandel end dem der ikke har prøvet

Det er vigtigt at få forbrugerne til at prøve ordningerne f.eks. via tilbud eller forskellige medlemsfordele så de udvikler interesse for at indgå i ordningen.

Det viser to nye undersøgelser gennemført af forskere fra Institut for Afsætningsøkonomi, Handelshøjskolen i København i samarbejde med forskere fra Lunds Universitet, Avdelingen for Forpackningslogistik. Undersøgelsen er en del af Ebizz Øresund, der er samfinansieret af det svenske Vinnova og det danske ministerium for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Forbrugerne angiver som de to vigtigste

fordele ved e-handel, at de dels sparer meget tid, dels at de bliver mindre afhængige af butikkernes åbningstider. De vigtigste

ulemper set fra forbrugerside er dels at online handel er mindre spændende end køb i supermarkedet, dels at der er begrænset adgang til at se og føle på varerne før køb i online butikken. Det er dog forbrugere, der ikke har handlet på nettet, der mest markant har denne holdning.

Firs procent af forbrugerne ønsker kun at betale et gebyr på maksimalt 60 kr. for at få leveret dagligvarerne til døren og 38 procent ønsker endda kun at betale maksimalt 20 kr. Èn mulig vej til at få kickstartet e-handel med dagligvarer kunne være at forbrugerne slipper for at betale gebyr, når de køber over et vist beløb, f.eks. 800 kr. pr. køb. Men forbrugerne ønsker gratis levering allerede ved et indkøbsbeløb på 200 - 600 kr. pr. gang. Erfaring med e-handel med dagligvarer forøger ikke forbrugerens vilje til købe stort. De små købsbeløb skyldes sandsynligvis, at mange forbrugere lader sig inspirere i butikken, angående hvilke varer de skal købe til dagens aftensmad, især for frugt & grønt og ferske kødvarer og frisk fisk. De planlægger med andre ord ikke

hele deres dagligvareindkøb i forvejen og vil antageligt være tilbageholdende med at foretage hele deres dagligvareindkøb online.

Sidst opdateret: Communications // 13/10/2004