Mirakler, dem stykker man sammen

Ledelse af innovation og produktudvikling: Bang & Olufsen 1960-1990.

Mandag, 10 maj, 2004 - 13:30

CBS og Operations Management (Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi) indbyder til seminar:

"Mirakler, dem stykker man sammen:

Bang & Olufsen 1960-1990"

I slutningen af 2003 udkom bogen: "Bang & Olufsen 1960 - 1990: Fra dansk kvalitetsmærke til internationalt ikon." Bogen er fortæller bl.a. historien om hvorledes en samlet indsats på mange områder var i stand til at gøre B&O til et internationalt anerkendt kvalitetsmærke over en periode på cirka 30 år, hvor alle andre danske virksomheder i branchen lukkede eller bare forsvandt.

Hvorfor lykkedes det for B&O - når det ikke lykkedes for de andre? Hvad gjorde en forskel? Hvad kan vi lære af det i dag?

Fire centrale personer i perioden - 3 medlemmer af ledelsen og designeren Jacob Jensen - vil gennem deres indlæg fortælle hvorledes samspillet mellem kreativitet, design, produktion, marketing og økonomisk styring - drevet af ambitioner og tværgående samarbejde mellem forskellige funktioner - var med til at bringe B&O helt i front som et internationalt ikon.

13:30 Velkomst Finn Junge-Jensen, rektor CBS.

13:35 Introduktion set i relation til ledelse af innovation, produktudvikling og operations management. John K. Christiansen, professor, Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (Operations Management), CBS.

13:45 Fra kreativitet og designudvikling til produktudvikling. Jacob Jensen, Designer, ansvarlig for formsprog og designstrategi for B&O's audioprodukter i en væsentlig del af perioden 1960-1990.

14:30 Produktudvikling og produktionen. Bent Møller Pedersen, Ingeniør, Udviklingsingeniør Udviklingschef, Koncerndirektør og ansvarlig for produktplanlægning og -strategi, koncept- og designudvikling, (1960-1989.)

15:15 Markedsføring af innovative produkter. Keld Esmark Harder, Radiomekaniker, svagstrømsingeniør, servicechef. Ansvarlig for B&O's internationale marketingorganisation i 1971 og senere marketing direktør.

16:00 Økonomifunktionens rolle ved innovation og produktudvikling. Poul Ulrik Skifter, cand. merc., Økonomidirektør, koncern-chef og ansvarlig for økonomi, administration, IT m.v. (1972-1992.)

16:30 Hvad kan man lære af historien? Oplæg til debat og spørgsmål ved professor John K. Christiansen og professor Christer Karlsson, Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (Operations Management), CBS.

16:50 CBS er vært ved en uformel reception

Kontaktperson: John K. Christiansen, Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (Operations Management) på

johnc@cbs.dk

Tilmelding hos: Britta Thomsen, Insitut for Produktion og Erhvervsøkonomi, på e-mail:

bt.om@cbs.dk. Telefon 3815-3400.

Sidst opdateret: Communications // 14/05/2004