Project – Dealing with extreme exposures

There is a need to identify adaptive organizations that can cope with extreme exposures.

PROJEKTBESKRIVELSE
 
Håndtering af ekstreme udfordringer
 
Samfund og erhverv er eksponeret til mange uventede ekstreme hændelser, der udfordrer globale
forretningsaktiviteter baseret på internationale aftaler og institutioner, der i stigende grad kan drages i tvivl.

Vi ser afledte effekter af pandemi, militær og geopolitisk konflikt såvel som ekstreme vejrfænomener
på grund af klimaforandring, hvor der er behov for internationalt samarbejde.

Både private virksomheder og offentlige institutioner er påvirket af disse udfordringer og må derfor
udvikle samordnede bæredygtige strategier.
På den baggrund vil projektet støtte udviklingen af tilpasningsdygtige organisationer, der kan skabe
langsigtede løsninger under usikkerhed. Adaptive organisationer kan bruge et dynamisk interagerende
læringssystem baseret på 'hurtige' erfaringer medarbejdere i frontlinjen og 'langsomme'
analytiske ræsonnementer i centret (se Appendix).

 
Projektet vil mobilisere bred faglig viden til at belyse forskellige aspekter af de global politiske, økonomiske
og virksomhedsanalytiske forhold. Der vil blive inddraget international forskning for at identificerer vigtige
globale tendenser og videreudvikle modellerne for organisatorisk tilpasningsevne under komplekse forhold.
 
Aktiviteter:
 
1. Identificere relevante nationale og internationale interessenter 
2. Kontakte potentielle interessenter og afsøge muligt engagement  
3. Indsamle forskningsbidrag der belyser forskellige problemvinklinger 
4. Udveksle indsigt og erfaringer i forhold til det overordnede formål
5. Aktivt udvikle og raffinere udvalgte forskningsbidrag
6. Videreformidle resultater 
 
Formidling: 
 
o Hjemmeside til interaktiv kommunikation og engagement
o Case studier der illustrerer problemstillinger og mulige løsninger
o Antologi af internationale artikler, f. eks. World Scientific Publishing, el.
 
 
Appendiks
 
Interagerende beslutningsprocesser for bedre tilpasningsevne
Koncept
 
En adaptiv organisation anvender et dynamisk kollaborativt læringssystem der fusionerer 'hurtige' erfaringer
og indsigt fra de operationelle medarbejdere i frontlinjen med 'langsomme' analytiske ræsonnement blandt
centrale ledere, der kortlægger den bedste vej til fremad.

 
Resumé
 
Organisationer der virker i nutidens turbulente omgivelser skal reagere hurtigt på løbende forandringer i
deres markeder for at bevare de etablerede konkurrencefordele.
Medarbejdere i frontlinjen er i den bedste position til at tolke og reagere på den løbende udvikling.
Gennem daglige aktioner understøttet af en decentral beslutningsstruktur har de mulighed for at agere på
egen hånd uden central godkendelse så de hurtigt lærer, hvad der virker, og hvad der ikke virker under
omskiftelige forhold.

 
Udfordringen for mange organisationer er, at deres strategiske planlægningsprocesser er placeret i
virksomhedens hovedkvarter, hvor de er fysisk og mentalt er isoleret langt fra de operationelle frontlinjer.

De centrale ledere tilegner sig informationer fra fagfæller, brancheeksperter, og konsulenter med fokus på
politiske, økonomiske, og teknologiske tendenser, men ofte langt fra den løbende erfaringsbaserede
læring, der sker rundt omkring organisationens operationelle og kundevendte funktioner.

 
I modsætning til hurtige beslutningsprocesser i de operationelle enheder, hvor man reagerer i takt med at
tingene udvikler sig, følger central planlægning ofte en langsommelig og analytisk tung proces, som nogle
gange kun sker i én årlig tilbagevendende budgetteringscyklus.

 
De centrale analytiske ræsonnementer er gavnlige og nødvendige, men hvis den erfaringsbaserede læring fra
frontlinjerne ikke er en del af processen, baseres organisationens strategiske beslutninger på forældet, 
ufuldstændig, eller ikke fuldt opdateret information.

Det er velkendt, at indsamling af informationer fra formelle rapporter og mellemledere kan give komplikationer
af flere årsager.

Dels er de interne ledelsesrapporter struktureret så de giver beslutningstagerne den information de gerne vil have,
hvilket ikke nødvendigvis er den rigtige information, når tingene forandrer sig hurtigt.

Dels filtreres de interne informationer, når de bevæger sig igennem organisationen og kan være behæftede med
forskellige types af bekræftelsesbias.

Endelig er der en ubevidst psykologisk barriere på spil, når ledere får informationer fra mindre magtfulde enheder,
så vigtige informationer bliver tilsidesat eller ignoreret.

 
Hvordan kan man forene de 'hurtige' operationelle beslutningsprocesser med de 'langsomme' strategiske
planlægningsprocesser, så organisationen tilpasser sig på den mest effektive måde?

 
Svaret er forventeligt e række formidlende processer, der kommunikerer den løbende erfaringsbaserede indsigt
fra medarbejdere i organisationens operationelle enheder, og bruger denne opdaterede viden til informere de
strategiske analyser, der sætter kursen for den videre fremfærd. I nogle organisationer sker dette ganske uformelt
ved at lederne kommunikerer åbent med engagerede medarbejdere in hyppige diskussioner.

De uformelle proces er ikke altid robuste nok til at sikre, at alle de vigtige informationer viderebringes og overføres
til de strategiske sonderinger.

Mere formelle kollaborative læreprocesser kan etableres for systematisk at indsamle og videresende løbende
indsigter fra de operationelle enheder i periferien til de centrale strategiske beslutningstagere.

 
Den tilpasningsdygtige organisation vil ideelt have tre procesniveauer.
De består af umiddelbare reaktioner på det operationelle niveau, der skaber hurtig indsigt, langsomme strategiske
analyser og ræsonnement på ledelsesniveau, samt kollaborative læreprocesser, der forbinder disse hurtige og
langsomme informationsprocesser i et dynamisk system.

 
Anvendelse
Som beskrevet ovenfor bør organisationen systematisk indsamle løbende erfaringsmæssig indsigt fra
medarbejderne i frontlinjen og gøre denne information tilgængelig for topledelsen.

De bør også indføre fora og processer der gør det muligt for medarbejdere i forskellige operationelle funktioner
og centrale ledere at udveksle deres indsigt og erfaringer for at skabe bedre forståelse og opnå mere kreative
løsninger på udfordringerne i et turbulent miljø.

 
Organisationen bør decentralisere operationelle beslutninger så frontlinjemedarbejdere kan tage øjeblikkelig
handling som reaktion på forandringer i deres omgivelser.

Der skal etableres effektive kommunikations- og informationssystemer, så viden og erfaring kan udveksles på tværs
af horisontale funktioner, og opdaterede informationer og indsigt kan udveksles åbent ad vertikale kanaler mellem
ledere og medarbejdere.

 
De interagerende hurtige og langsomme beslutningsprocesser fungerer som et effektivt dynamisk system,
hvis både medarbejdere og ledere er bemyndigede og engagerede indenfor deres respektive ansvarsområder.

Ud over at etablere en decentral beslutningsstruktur med horisontale og vertikale kommunikationssystemer,
skal ledelsen skabe en organisationskultur, der tilskynder til engagement, initiativ, og refleksion.

De rigtige strukturer, systemer og værdier engagerer medarbejderne så deres opdaterede viden kan anvendes i
kollaborative læringsprocesser, hvor ledelsen kan skabe bedre strategiske løsninger for fremtiden.