Professor Søren Bo Nielsen død

Det er med stor sorg, vi på Økonomisk Institut har erfaret, at professor Søren Bo Nielsen er afgået ved døden efter længere tids sygdom. Hans bortgang sker alt for tidligt - han blev blot 64 år gammel. Det er svært at forstå og rumme, at han ikke er iblandt os længere. Vores medfølelse samler sig om hans nærmeste familie.

09/11/2017

​Sørens karriere startede med en uddannelse som cand.scient.oecon. fra Aarhus Universitet i 1979. Hans hovedinteresse var dengang inden for driftsøkonomien, men som ph.d.-studerende bevægede han sig i en mere makroøkonomisk retning. Hans ph.d.-afhandling, som han forsvarede ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet i 1983, handlede om makroøkonomiske effekter af olieprischok.

Efter et par år dels som fuldmægtig i vismændenes sekretariat og dels som lektor på KU kom Søren i 1991 til CBS. At tilliden til Sørens akademiske evner var stor, kom ikke mindst frem, da han i 1993 blev udnævnt til forskningsprofessor og leder af forskningscentret ”Economic Policy Research Unit” (EPRU), som med midler fra
Danmarks Grundforskningsfond blev etableret på CBS.

I løbet af halvfemserne blev der med EPRU og under Sørens ledelse skabt et særdeles aktivt forskningsmiljø på CBS med seminarer, konferencer, uddannelse af ph.d.’ere m.v. Og en række yngre forskere fik deres gennembrud med publikationer i førende tidsskrifter. Flere af disse forskere er senere blevet professorer på CBS, KU og udenlandske topuniversiteter.

Det blev især inden for offentlig økonomi, Søren opnåede international gennemslagskraft. Både som eneforfatter og sammen med kolleger i ind- og udland har han publiceret en stribe artikler om især skatters betydning for opsparing, arbejdsudbud, multinationale selskaber, generationsomfordeling, entreprenørskab, venturekapital mmm.

Han havde en imponerende evne til at tage nye emner op og i løbet af kort tid opnå ekspertstatus. Hans forskning blev ofte publiceret i de fineste internationale fagtidsskrifter, hvilket også gav ham medlemskab af en række editorial boards og prominente internationale forskningsnetværk.

På Økonomisk Institut var Søren både et fagligt fyrtårn og en fantastisk god kollega. Som person var han ydmyg, men også meget generøs og altid parat til at dele sin viden med andre. Ikke mindst yngre kolleger har nydt gavn af Sørens gode råd og kommentarer.

Gennem karrieren har Søren også ydet store bidrag uden for CBS. Han var i en periode medlem af De Økonomiske Råds Formandskab (”vismand”), og også i forhold til Færøerne og Grønland har han påtaget sig eksterne, rådgivende funktioner Men det er især som forskeren med stort F, han slog igennem. Vi kommer i den grad til at savne ham.

Æret være hans minde.

Mindeord skrevet af Svend Erik Hougaard Jensen