Økonomisk Institut modtager Otto Mønsted Gæsteprofessorat om international handel

14/10/2015

CBS Økonomisk Institut har netop modtaget 210.000 kr. til et Otto Mønsted Gæsteprofessorat. Pengene giver adjunkt David Jinkins mulighed for at invitere professor James Tybout fra Penn State University, USA til et gæsteprofessorophold ved CBS i sommeren 2016. Under opholdet vil de arbejdet på deres spændende fælles forskning i virksomheders søgning af internationale kunder. Forskningen sigter mod at kvantificere, hvordan vanskeligheder ved at finde kunder i udlandet kan begrænse små virksomheders vækst og være til skade for forbrugerne.

Prof. Tybout er ekspert i international handel og en af pionererne, når det kommer til at anvende virksomhedsdata til at beskrive virksomheders internationale handelsmønstre. Hans forskning var den første til at fastlægge engangsomkostningers rolle i forhold til virksomheders eksportadfærd, og den viste, at sådanne omkostninger kan reduceres ved ”læring-gennem-eksport”. Disse resultater har påvirket udviklingen af empirisk forskning inden for handel i løbet af de sidste to årtier, og de har påvirket undervisningen i international handelsteori. Hans seneste forskning har igen bevæget sig i en spændende retning, som endnu engang kan ændre den måde, hvorpå vi betragter virksomheder i international handel. Også denne gang er det nye data, som ligger bag denne nye udvikling.

Sidst opdateret: Department of Economics // 14/10/2015