Nobelprisen i Økonomi 2015 og CBS Økonomisk Instituts forskning

13/10/2015

I år modtager Angus Deaton, Princeton University Nobelprisen i Økonomi "for hans analyse af forbrug, fattigdom og velfærd" gennem mere end tre årtier. Komitéen siger, at Deatons forskning har bidraget til at tranformere mikroøkonomi, makroøkonomi og udviklingsøkonomi. De lægger også vægt på, at forståelsen af individuelle forbrugervalg er afgørende for at udforme økonomisk politik, som fremmer velfærd og reducerer fattigdom. Dette har været en rød tråd i Deatons arbejde.

CBS Økonomisk Institut har over de seneste ti år udviklet et stærkt forskningsmiljø og ekspertise inden for forbruger- og husholdningsøkonomi på alle niveauer, som er dybt inspireret af Deatons forskning. Hvis du vil vide mere om Deatons bidrag til økonomisk teori kontakt adjunkt Natalia Khorunzhinank.eco@cbs.dk eller telefon +4538152403.

Sidst opdateret: Department of Economics // 13/10/2015