CBS-delegation besøger Kina

11/06/2015

En delegation fra Økonomisk Institut på CBS besøgte Kina i maj måned. Der skulle de repræsentere Danmark ved Guiyang International Big Data Expo 2015 for at møde embedsmænd samt fremme forbindelser med højere uddannelsesinstitutioner i Kina.

Danmark og Sverige var begge inviterede gæstelande ved Big Data Expo 2015. Forskning fra Økonomisk Institut på CBS blev udvalgt til præsentation ved den danske stand i tillæg til banebrydende teknologi, som er blevet udviklet af den danske industri. Ved åbningen af konferencen blev CBS-delegationen, ledet af Shihan Du, PhD-studerende ved Økonomisk Institut, mødt af Ma Kai, vice-premiereminister for Folkerepublikken Kina. Under konferencen havde Shihan Du travlt med at præsentere hendes arbejde med hendes samarbejdspartner Hao Su fra York Universitet. Ralf Wilke, som er professor i Applied Econometrics ved Økonomisk Institut på CBS, gav en inviteret præsentation ved ”Europa-Kina Industri”-topmødet, hvor industriledere og regeringsrepræsentanter fra forskellige lande havde et forum, hvor de diskuterede den nyeste udvikling omkring Big Data. Ralf Wilkes præsentation dækkede over eksempler for tilgængelighed og udnyttelse af tilknyttede administrative data for forskning og policy-konsultation i Europa. Han agerede også som paneldiskutant med adskillige CEO’er fra europæiske virksomheder, en ledende industrirepræsentant fra Tyskland samt en diplomat fra Estland.

CBS-delegationen havde derefter en aftale ved udenrigsministeriet i Beijing, som forsikrede dets opbakning omkring yderligere styrkelse af forsknings- og højere uddannelsesbånd mellem Danmark og Kina. Derefter besøgte CBS delegationen et par højere uddannelsesinstitutioner for at diskutere, hvordan disse bånd mellem institutioner yderligere kan blive forstærket.

Sidst opdateret: Department of Economics // 17/12/2017