Støtte til CBS' it-forskning

2,5 millioner til forskning af kulturspecifik brugervenlighed

23/01/2006

CBS’ forskning inden for it får 2.5 mill. fra et af de uafhængige forskningsråd, Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation. Bevillingen går til et projekt om kulturspecifik brugervenlighed. Formålet er at undersøge, hvordan forståelse af kulturspecifik brugervenlighed og metoder til evaluering kan øge kvaliteten af informations- og kommunikationsteknologi.

"Forskningen er relevant for Danmark på en række måder. Danmark repræsenterer den type af samfund som test af brugervenlighed oprindelig er udviklet til og danske forskere kan derfor tilbyde vigtig indsigt i teorien bag metoderne, og hvordan de virker i praksis. Danmark er allerede stærkt repræsenteret i den internationale forskning inden for test af brugervenlighed med flere danske forskningsgrupper - og projektet skal på den måde styrke den danske internationale forskningsprofil yderligere," siger projektleder Torkil Clemmensen.

Den fremtidige praktiske anvendelse af resultaterne fra projektet vil omfatte bedre markedsføring af danske interaktive produkter i Asien, at projektets teoretiske bidrag kan blive en af søjlerne i brugerdreven innovation i dansk software-industri, samt at professionelle danske brugervenlighedsdesignere kan øge deres forståelse af brugervenlighed i andre dele af verdenen. På den måde kan de bedre konfigurere metoder til tværkulturelle test af brugervenlighed i fx indiske eller kinesiske omgivelser eller i forhold til etniske minoriteter i Europa og Danmark.

Projektet sigter mod at undersøge indvirkningen af kulturspecifikke forhold på etablerede metoder til test af brugervenlighed. Produktion og brug af teknologisk avancerede informations- og kommunikationsteknologier er ikke længere begrænset til den vestlige verden. Der er indikationer på, at metoder til test af brugervenlighed, som er udviklet til brug i Europa og USA ikke giver pålidelige resultater i lande som Indien, Kina og Malaysia. Dette projekt er en dybgående undersøgelse af de kulturspecifikke forhold, som gør sig gældende ved test af brugervenlighed i tre lande: Danmark, Kina og Indien. Projektet er løsningsorientet og sigter mod at udvikle metoder, der er sensitive overfor kulturspecifikke forhold og som kan producere sammenlignelige resultater af test af brugervenlighed på tværs af lande verden over.

Projektet er igangsat på initiativ af Institut for Informatik og er et samarbejde mellem seniorforskere og industrifolk fra Danmark, Kina og Indien. Fra Indian Institute of Technology deltager professor Pradeep Yammiyavar, og fra Chinese Academy of Science deltager lektor Sun Xianghong. Endvidere har projektet deltagere fra datalogisk institut ved Københavns Universitet, Institut for Datalogi, RUC, samt fra Snitker &Co, Nokia og Honeywell.

Hele projektet er budgetteret til ca. 4 millioner DKK fordelt over 3 år. Nærmere henvendelse til projektleder Torkil Clemmensen, Institut for Informatik. tc.inf@cbs.dk

Sidst opdateret: Communications // 23/01/2006