Satsning på oplevelsesøkonomi

Udvikling af kultur og oplevelser som forretning

16/06/2004

Kultur og oplevelser som forretning

"Designere, kunstnere og folk med andre kreative erhverv skal uddannes langt bedre, hvis Danmark på sigt skal klare sig i den internationale konkurrence, og vi har brug for, at universiteterne udvikler uddannelser, der er skræddersyede til at få en endnu bedre forretning ud af kultur og oplevelser", mener Videnskabsminister Helge Sander.

På CBS har dette allerede fået kød og blod med CIGNet - Center for Creative Industries in Global Networks, som CBS i begyndelsen af 2004 besluttede at etablere i samarbejde mellem flere institutter.

Centrets forskning koncentreres om mode, design, men også om hvad der med en fælles betegnelse kan betragtes som "oplevelsesøkonomi", dvs. produktion af film, computerspil og anden elektronisk underholdning, legetøj, multimedier og lignende.

I september afholdes en officiel indvielse af centeret, som skal ses i sammen med CBS’ satsning på innovation og iværksætteri helt generelt gennem hele 2004.

CBS repræsenteret i baggrundsgruppe

Helge Sander har netop nedsat en uafhængig arbejdsgruppe, som skal komme med konkrete forslag til, hvordan man kan udvikle uddannelsessystemet, så det passer bedre til kultur- og oplevelsesøkonomi. Blandt medlemmerne finder man bl.a. Brøndbys træner Michael Laudrup, Allis Helleland, Statens Museum for Kunst og CBS’ dekan Ole Stenvinkel Nilsson.

Sidst opdateret: Communications // 24/06/2004