Lykke Friis, Europapolitisk chef DI

Tiltrædelsesforelæsning: ”Hvad nu hvis… EU’s forfatningstraktat og den franske folkeafstemning” 13. maj 2005 kl. 14:00 DH SC.033

05/04/2005

Lykke Friis (f. 1969) har kandidatgrad i økonomi fra London School of Economics fra 1992 og i statskundskab fra Københavns Universitet fra 1993. Hun opnåede i 1997 ph.d.-graden sammesteds med afhandlingen ”When Europe Negotiates – from Europe Agreements to Eastern Enlargement”.

Lykke Friis har omfattende professionel erfaring fra forskelligartede ansættelser på opinionsinstitut (1993) og Industriministeriet (1994), som seniorforsker og forskningschef ved DUPI (1999-2003), samt studieophold i Bruxelles og Luxembourg (1994) og Warszawa (1995).

Lykke Friis har et særdeles omfattende forfatterskab om europæiske emner bag sig. Centralt i hendes forskning står undersøgelser af opbygningen af Den europæiske Union, herunder ikke mindst Tysklands rolle og Danmarks af og til tøvende forhold til det europæiske samarbejde, men hendes publikationsliste (som omfatter 70 numre) berører stort set alle aspekter af dette samarbejde.

Ved siden af – og takket være – sit omfattende forfatterskab er Lykke Friis en velkendt og flittigt brugt debattør og kommentator i massemedierne, hvor hendes store viden, skarpe analytiske evner og engagement i stoffet kommer en endnu større offentlighed til gode.

Lykke Friis er i dag Europapolitisk chef i Dansk Industri.

Sidst opdateret: Communications // 28/04/2005