Højteknologifonden giver 12 mio. kr. til it-forskning på CBS

Fokus på integration af it-systemer

21/12/2005

Fokus på forskning i ERP-systemer

Regeringens profilerede Højteknologifond har bevilliget 12,9 mio. kr. til forskningsprojektet '3gERP - 3 generations Enterprise Ressource Planning' på Institut for Informatik, CBS.

Projektet skal bidrage til at udvikle et globalt ERP-system til små og mellemstore virksomheder. ERP integrerer økonomi, produktions, salgs, logistik og personalesystemer, som udgør rygraden i enhver virksomheds it-systemer.

Ambitionen er, at ERP-systemer skal kunne implementeres med en markant lavere 'total cost of ownership' for brugervirksomheden, end vi ser i dag. Den nye forskning vil desuden gøre dansk it-industri førende på verdensplan inden for udvikling af disse systemer.

Rygraden i it-systemer

”ERP-systemer er uhyre centrale i enhver virksomhed, og man kan sige, at den it-leverandør, der leverer ERP-systemet, i virkeligheden sætter standarden for - og udgør rygraden i - kundens brug af it. Markedet for ERP-systemer er i dag domineret af SAP og Oracle, mens resten deles af mange hundrede mindre leverandører, herunder Microsoft Business Solutions, der har ca. 3 % af verdensmarkedet”, forklarer professor Niels Bjørn Andersen fra Institut for Informatik.

Projektet udføres i et snævert samarbejde med en række udviklingsafdelinger i Microsoft Business Solutions, først og fremmest i Vedbæk, Fargo North Dakota, og Redmond Washington. Hele projektet er budgetteret til ca. 32 mio. kr. fordelt over 4 år.

Forskningsmæssigt er der tale om et samarbejde først og fremmest mellem CBS og Datalogisk Institut ved Københavns Universitet. Desuden vil to andre førende Europæiske Business Schools, ESADE i Barcelona og Said Business School Oxford aktivt blive inddraget i projektet.

Sidst opdateret: Communications // 21/12/2005