De gjorde Danmark større...

Steen Andersen forsvarer sin ph.d.-afhandling

27/10/2005

Fredag den 4. november forsvarer Steen Andersen, adjunkt ved Center for Virksomhedshistorie, sin ph.d.-afhandling ”De gjorde Danmark større” her på CBS.

Afhandlingen fortæller historien om Danmarks multinationale entreprenørfirmaers aktiviteter i mellemtidens krise og under Anden Verdenskrig.

En række store danske entreprenørvirksomheder formåede i mellemkrigstiden at tilkæmpe sig en betydningsfuld placering på det internationale marked. De sad inde med en efterspurgt ekspertise i brugen af jernbeton og forstod at udnytte Danmarks status som ufarlig småstat til deres fordel.

”Krigsudbruddet i 1939 skabte begrænsninger, men også nye muligheder for de multinationale entreprenørvirksomheder – og der stilles skarpt på de metoder nogle af landets ledende erhvervsfolk benyttede for fortsat at kunne tjene penge i en turbulent tid. I den forbindelse blev en række af de virksomheder en del af det nazistiske undertrykkelsesapparat – og det er min ambition at indkredse dilemmaet mellem forretning og moral,” forklarer Steen Andersen.

Afhandlingen ”De gjorde Danmark større…” udgives den 4. november på Lindhardt og Ringhof Forlag under samme titel.

Steen Andersen forsvarer afhandlingen på udgivelsesdagen, fredag den 4. november 2005 kl. 14 – 16 på CBS, Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg i Danske Bank Auditoriet, 2.01.

Bedømmelsesudvalget består af: Dr. Phil. Bo Lidegaard, Departementsråd, Seniorforsker Harald Espeli, BI Norwegian School of Management,

Lektor Mogens Rüdiger, Aalborg Universitet.

Sidst opdateret: Communications // 27/10/2005