Department of IBC-ansatte anerkendes for forskning

Guro Refsum Sanden og Mette Skovgaard Andersen fra Department of International Business Communication modtog d. 14. november hhv. Kommunikation og Sprogs Ph.d.-pris og Hedorfs Fonds Forskningspris i forbindelse med et debatarrangement om international virksomhedskommunikation.

24/11/2016

Award Winners, Guro Refsum Sanden, Mette Skovgaard, November 2016

Department of International Business Communication har de seneste år mærket, at erhvervssproglig forskning og uddannelse står over for store udfordringer. Bl.a. har en del af de 40 nedlagte erhvervssproglige studieretninger siden 2005 på danske universiteter været fra CBS.
I lyset af de aktuelle udfordringer har Hedorfs Fond og Forbundet Kommunikation og Sprog samarbejdet om afholdelsen af et arrangement, hvor Hedorfs Fonds Forskningspris for International Virksomhedskommunikation og Sprog samt Kommunikation og Sprogs Ph.d.-pris blev overrakt. Desuden blev udfordringerne på det sproglige område debatteret.

Department of IBC-ansatte blandt prismodtagerne

Kommunikation og Sprogs Ph.d.-pris blev i år tildelt to forskere: Guro Refsum Sanden fra Department of IBC på CBS, som blandt andet har modtaget prisen for sit bidrag til udviklingen af den internationale forskning i sprogpolitik og sprogstyring, og Brian Due fra Københavns Universitet.
Hedorfs Fonds Pris for International Virksomhedskommunikation og Sprog 2016 blev tildelt Lisbeth Verstaete-Hansen fra KU og Mette Skovgaard Andersen fra Department of IBC på CBS.

Debat om erhvervssprog

Arrangementet bestod af prisoverrækkelser og taler og blev afsluttet med en debat med et panel bestående af de fire prisvindere. Her fik publikum mulighed for at stille spørgsmål og udtrykke sig omkring fagområdets udfordringer.
Debatten omhandlede blandt andet den politiske nedprioritering af fag- og erhvervssprog samt udfordringen i skabe interesse for sprogene hos de studerende. Ligeledes gik debatten på, om det var forsvarligt at nedlægge de mindre populære sproglige studieretninger.

CBS samarbejder med KU om ny linje

For at sætte fokus på erhvervssprog, møde efterspørgslen fra erhvervslivet og de unges interesser har CBS og KU indgået et samarbejde om en ny kandidatuddannelse, som kombinerer indsigt i internationale markedsforhold med sprog- og kulturkompetencer på ekspertniveau. Kandidaten i Interkulturelle Markedsstudier har haft studenteroptag for første gang i sommeren 2016.