Ny bog om skriftlig jura

24/09/2013

Flere jurister fra Juridisk Institut og andre fra CBS har bidraget til en bog om jura på skrift. I 27 kapitler behandler førende eksperter aspekter af den skriftlige, juridiske fremstilling ud fra fire vinkler: 1) det juridiske fagområde, 2) teoretisk jura, 3) praktisk jura og 4) juraens kilder og sprog.

Bogen indeholder intense essays, hvor læseren både får det store overblik og samtidig kommer tæt på forfatterens egne holdninger og kæpheste.

Kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, og de indeholder referencer, som læseren kan bruge til yderligere fordybelse.

Bogens første afdeling handler om det juridiske fagområde, den juridiske metode og andre væsentlige aspekter af retsvidenskaben med fokus på betydningen for skriftlige, juridiske produkter. I den teoretiske og i den praktiske afdeling får læseren indblik i udarbejdelsen af forskellige juridiske dokumenter, herunder dommen, responsummet, betænkningen, aftalen samt studenterafhandlingen og andre retsvidenskabelige værker. I den sidste afdeling fokuseres på sprog og kilder, hvor læseren bl.a. får indblik i, hvordan man formulerer jura på engelsk, og hvordan man undgår konflikter ved at kommunikere mediativt.

Bogen er redigeret af professor, dr.jur. Thomas Riis (Københavns Universitet) og lektor, ph.d. Jan Trzaskowski (Copenhagen Business School), og er udgivet på forlaget Ex Tuto Publishing (ISBN 978-87-92598-23-3).

Sidst opdateret: Law department // 17/12/2017