Forskning fra Institut for IT-ledelse får europæisk opmærksomhed

Til årets største IT-konference (ECIS) fik to forskere fra CBS prisen for ’best paper’. Emnet var “beslutningsprocesser i IT-afdelinger”

26/06/2013

Forskere fra Institut for IT-ledelse på CBS har deltaget i ’European Conference on Information Systems’ (ECIS) alle de 21 gange, som konferencen er blevet afholdt. I år vandt forskere fra CBS for første gang prisen for bedste paper. 813 forskningsartikler var sendt ind fra 44 lande til konferencen. Jan Damsgaard, der er professor og institutleder ved Institut for IT-ledelse, glæder sig over opmærksomheden:

- Publicering og udmærkelse ved ECIS er et anerkendt kvalitetsstempel. Konferencen er vigtig, fordi den giver os mulighed for at netværke og samarbejde med andre forskere. Vi bliver også opdateret på den seneste forskning på vores område, siger Jan Damsgaard.

Første til evidensbaseret ledelse og informationsteknologi
Arisa Shollo, adjunkt ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi, og Ioanna Constantiou, lektor ved Institut for IT-ledelse, har skrevet vinder-artiklen “IT Project Prioritization Process: The Interplay of Evidence and Judgment Devices”.
I artiklen præsenteres en undersøgelse, der - som en af de første - knytter informationsteknologi og evidensbaseret ledelse sammen. ’Evidensbaseret’ vil sige, at praksis er forankret i den bedste tilgængelige viden – at der er den bedst mulige sammenhæng mellem teori og praksis. Arisa Shollo og Ioanna Constantiou peger på, at ledere for at få det optimale ud af den tilgængelige viden er nødt til at konsultere andre personer, enten indenfor eller udenfor organisationen, for at kunne opnå en dybere forståelse af konklusionen. Undersøgelsen i vinder-paperet ligger i forlængelse af en erhvervs-ph.d. ved Group IT i Danske Bank. I den nye undersøgelse belyser de to forskere den rolle, som ”evidens” spiller i relation til beslutningsprocesser i organisationer:

- Når ledere overvejer, hvilken beslutning de skal træffe, anvender de forskellige informationskilder, f.eks. ekspertise, interne netværk i organisationen og magtfulde organisatoriske aktørers holdninger. Undersøgelsen viser, hvordan disse informationskilder kan suppleres, erstattes og fortolkes med ”evidens” under beslutningsprocessen, siger Arisa Shollo.

Fik IT-chefer i tale
De to forskere har arbejdet på projektet i de seneste tre år, og de nyder den opmærksomhed, som de har fået nu. Særligt begejstrede var de for at blive inviteret til at tale ved konferencens CIO-panel, hvor de præsenterede deres resultater til hollandske IT-chefer.

- Vi forudser et langsigtet forskningsprojekt inden for dette interessante forskningsområde. Vi håber også, at den internationale anerkendelse, som vi har opnået ved at vinde ”best paper prisen”, styrker vores muligheder for at etablere samarbejder både med andre internationale forskningsinstitutioner og med virksomheder, siger Ioanna Constantiou.

For flere oplysninger kontakt Adjunkt Arisa Shollo, ash.om@cbs.dk eller Lektor Ioanna Constantiou, ic.itm@cbs.dk

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024