Videnskabsministeriets EliteForsk-rejsestipendium

Ph.d.-studerende Anders Koed Madsen er blevet tildelt et af årets stipendier

27/01/2011

Ph.d.-studerende Anders Koed Madsen er blevet tildelt et af årets stipendier

Anders Koed Madsen fra Institut for Organisation har fået rejsestipendiet på baggrund af sit ph.d.- projekt Internettet som socialt mikroskop – Hvad kan vi lære af digitale spor?

- Jeg forsker i, hvordan samfundsvidenskaben kan bruge digitale spor som hyperlinks og tweets til at forstå sociale dynamikker omkring nye teknologier. Ved at følge den måde hvorpå folk bevæger sig rundt på nettet og de ord der bruges, kan vi måske opnå en ny form for forståelse, der adskiller sig fra den, vi får gennem spørgeskemaer, fokusgrupper og interviews, forklarer Anders Koed Madsen.

USA og Storbritannien venter

Han planlægger at bruge rejsestipendiet på et ophold på Columbia University i New York efterfulgt af et ophold på Goldsmiths, University of London.

- Jeg skal være på Columbia i efteråret 2011, hvor jeg vil fokusere på teori. I foråret 2012 tager jeg til Goldsmiths, hvor jeg vil beskæftige mig med diskussioner om web-sociologi. Mit forskningsfelt er ikke specielt udviklet i Danmark, og derfor er det vigtigt for mig at komme til nogle af de bedste forskningsmiljøer i verden inden for dette felt, siger Anders Koed Madsen.

Videnskabsministeriets EliteForsk-rejsestipendium

EliteForsk-initiativet er igangsat af videnskabsministeren som en ramme for tiltag, der har til formål at finde, styrke og pleje nogle af landets dygtigste og mest talentfulde forskere. EliteForsk-rejsestipendiet er på 300.000 kr. og skal bidrage til, at meget talentfulde ph.d.-studerende kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Rejsestipendierne blev uddelt første gang i januar 2007.

Sidst opdateret: Communications // 25/10/2012