hjdmarktg
Institut for Afsætningsøkonomi

Jeg er lektor ved Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School. Mine nuværende forskningsinteresser er primært strategisk forecasting og innovation management.
I øjeblikket arbejder jeg også på et projekt inden for salgsledelse.
Jeg har tidligere forsket i markedsorientering, innovation/entrepreneurship, vækst i små og mellemstore virksomheder, online læring, international business-to-business marketing og idéhistorien og filosofien bag økonomisk teori og forretningsstrategi. Jeg har undervist meget i afsætningsøkonomi og international business (offline såvel som online) og har en praktisk baggrund i finansanalyse.
Min forskning beskæftiger sig især med, hvorledes analyser af virksomheders miljø (den globale økonomi, samfund, industrier, teknologier, markeder, kunder, konkurrenter, osv.) kan bruges til at fremme innovation, strategisk udvikling, og markeds timing i virksomheder.
En yderligere interesse er avancerede former for online læring (interaktiv e-læring). Jeg har stor praktisk erfaring på dette område (12000 + timer). Jeg har tidligere været aktiv på området som medlem af et team, der pionerede det første 100% online uddannelsesprogram på CBS i 1998 i samarbejde med nogle af Danmarks største virksomheder. Undervejs har jeg udgivet flere artikler om strategi, innovation og pædagogik indenfor online læring.
En nyere forskningsinteresse, der skal udvikles yderligere i de kommende år, er, hvorledes langsigtet idé-baseret kommunikation udføres af non-profit organisationer (interessegrupper, religiøse samfund, tænketanke, politiske partier osv.).
- Strategic forecasting
- Innovation/entrepreneurship/innovation management
- Online learning (strategy, innovation, pedagogy)
- Indicators (economics, sociology, technology)
- The marketing of ideas
Member of the CBS Research Data Management Steering Committee.
Member of the board for CBS WIRE
Member of the Integrated Design Research Cluster (IDRC)
-
CURRENT:
- Marketing Management (HA Kom)
- Strategic Forecasting (elective currently not offered)
- Practical Seminar (oncampus version)
- Practical Seminar (online version)
- Marketing Management (HA Pro)
- Business-to-Business Marketing (EMF)
- Strategic Market Management (EMF)
I supervise students enrolled HD, HA (Bachelor), CM (MSc), and PhD.
Supervision experience: 700+ term papers, bachelor theses and master theses
Frode Fjelldal-Soelberg (Ph.D. secondary advisor, finished 2010)
I am always interested in new student projects so feel free to contact me for supervision at hjd.marktg@cbs.dk
- Duus, H.J. (2016) ´Strategic Forecasting: The Management Perspective’, Management Research Review, Vol. 39, No. 9, pp. 998-1015.
- Duus, H. J. (2016) ´Strategic Scenario Construction Made Easy´, International Journal of Foresight and Innovation Policy, Vol. 11, No. 1/2/3, pp. 167-183.
- Duus, H. J. (2013) 'Strategic Forecasting: Theoretical Development and Strategic Practice', International Journal of Business Innovation and Research (Vol 7, No. 3, pp.362-378)
- Duus, H.J. (2009) 'A Socio-economic Approach to The Development of E-Learning' , Journal of E-Learning and Education, Vol 5, pp. 1-19
- Smith, D. E. & Duus, H.J. (2001) 'The Power of E-learning in International Business Education', Journal of Teaching in International Business Education, Vol. 13, No. 2., pp. 55-71.
- Duus, H.J. (1999) ' Strategic Business Market Forecasting', Journal of Strategic Change, Vol 8, No. 3, pp. 173-182.
- Duus, H. J. (1997) ' Economic Foundations for an Entrepreneurial Marketing Concept', Scandinavian Journal of Management, Vol. 13, No. 3, pp. 287-305.
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2022, 28 s. (Working Paper. Department of Marketing. Copenhagen Business School)
I: Nyhedsbrevet om Forbrugeradfærd, Nr. 36, 2021, s. 2-7
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 316-326
I: Nyhedsbrevet om Forbrugeradfærd, Nr. 32, 2019, s. 2-7
I: Nyhedsbrevet om Forbrugeradfærd, Nr. 28, 2017, s. 2-6
I: Management Research Review, Vol. 39, Nr. 9, 2016, s. 998-1015
I: International Journal of Foresight and Innovation Policy, Vol. 11, Nr. 1/2/3, 2016, s. 167-183
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2015, 18 s.
I: Economic and Social Development. Book of Proceedings: 11th International Scientific Conference on Economic and Social Development – Building Resilient Society. . red. /Ante Vuletic; Rebeka Danijela Vlahov; Igor Pihir. Varazdin : Varazdin Development and Entrepreneurship Agency 2015, s. 292-301 (Economic and Social Development, Vol. 11)
I: Futuriblerne, Vol. 42, Nr. 3-4, 2014, s. 4-8
I: International Journal of Business Innovation and Research, Vol. 7, Nr. 3, 2013, s. 362-378
I: Ledelse i Dag, Vol. 23, Nr. 6, 2013
I: Futuriblerne, Vol. 40, Nr. 1-2, 5.2012, s. 4-11
I: Futuriblerne, Vol. 39, Nr. 2-4 (406), 2011, s. 64-68
I: Futuriblerne, Vol. 38, Nr. 3-4, 2010, s. 5-11
I: E-learning & education (eleed) journal, Vol. 5, 2009
I: Futuriblerne, Vol. 37, Nr. 1-2, 2009, s. 15-19
Frederiksberg : Center of Market Economics, Copenhagen Busienss School 2008, 33 s. (Working Paper / Center of Market Economics. CEM. Copenhagen Business School, Nr. 17)
Frederiksberg : Center of Market Economics, Copenhagen Busienss School 2007, 32 s. (Working Paper / Center of Market Economics. CEM. Copenhagen Business School, Nr. 14)
Frederiksberg 2006, 40 s. (Working Paper / Center of Market Economics. CEM. Copenhagen Business School, Nr. 11)
I: Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse, Vol. 1, Nr. 2, 2004
København 2004, 28 s.
I: Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse, Vol. 1, Nr. 4, 2004, s. 1-10
København 2003, 37 s.
I: From e-learning to Knowledge Creation: bridging the gap between learning and working. . red. /Michael Pettersson. København : Samfundslitteratur 2002, s. 53-66
I: From e-learning to Knowledge Creation: bridging the gap between learning and working. . red. /Michael Pettersson. København : Samfundslitteratur 2002, s. 27-52
I: Computerworld Danmark, 2002, s. 23
I: Journal of Teaching in International Business, Vol. 13, Nr. 2, 2002, s. 55-71
I: Ledelse i Dag, Vol. 10, Nr. 2 (nr. 38), 2000, s. 78-87
I: Civiløkonomen, Vol. 47, Nr. 1, 2000, s. 40-42
I: Ledelse i Dag, Vol. 10, Nr. 4 (nr. 40), 2000, s. 296-303
I: Ledelse i Dag, Vol. 10, Nr. 3 (nr. 39), 2000, s. 206-217
I: Ledelse i Dag, Vol. 10, Nr. 5 (nr. 41), 2000, s. 446-449
I: Civiløkonomen, Vol. 47, Nr. 10, 2000, s. 30-32
I: Ledelse i Dag, Vol. 9, Nr. 2, 1999
I: Journal of General Management, Vol. 24, Nr. 3, 1999, s. 1-10
I: Civiløkonomen, Vol. 46, Nr. 5, 1999, s. 8-9
I: Strategic Change, 1999, s. 173-182
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 1998, 49 s.
I: Proxima : dansk science fiction tidsskrift, Nr. 67, 1998, s. 57-58
I: Ledelse i Dag, Vol. 32, Nr. 4, 1998, s. 400-405
I: Scandinavian Journal of Management, Vol. 13, Nr. 3, 1997, s. 287-305
I: Market Economist’s Dialogue, 8.1996, s. 1-14
I: Fremtidsorientering, Nr. 1, 1996, s. 32-35
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1996, 49 s.
I: Ledelse i Dag, Vol. 21, Nr. 6, 1996, s. 97-105
: Samfundslitteratur 1995, 393 s.
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1995, 26 s.
I: Direct office : erhvervsmagasinet : til samtlige kontorer, Nr. 5, 1994, s. 42-47
I: Direct office : erhvervsmagasinet : til samtlige kontorer, Nr. 4, 1994, s. 42-46
I: Direct office : erhvervsmagasinet : til samtlige kontorer, Nr. 1, 1994, s. 39-43
frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1994, 25 s.
I: Fremtidsorientering, Nr. 4, 10.1994, s. 15-17
I: Direct office : erhvervsmagasinet : til samtlige kontorer, Nr. 2, 1994, s. 40-42
I: Civiløkonomen, Vol. 7, Nr. 8, 1994, s. 14-16
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1994, 12 s.
I: Fremtidsorientering, Nr. 2, 1994, s. 20-26
I: Civiløkonomen, Nr. 11, 1993, s. 14-16
I: Fremtidsorientering, Nr. 1, 1993
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1992, 50 s.
I: Civiløkonomen, Nr. 4, 1992, s. 24-27
I: Fremtidsorientering, Nr. 1, 1992, s. 28-31
I: Fremtidsorientering, Nr. 3, 1992, s. 25-31
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1992, 121 s. (Copenhagen Business School. Department of Marketing. Working Paper, Nr. 6)
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 1992, 50 s.
Frederiksberg : Samfundslitteratur 1991, 208 s.
I: Fremtidsorientering, Nr. 8, 1991, s. 24-27
Aarhus : Handelshøjskolen i Aarhus 1990, 67 s. (Skriftserie H. Institut for Informationsbehandling, Handelshøjskolen i Århus, Nr. 42)
Frederiksberg : CBS Wire 22.10.2019
København : Videnskab.dk 10.11.2019
København : Bureaubiz 13.12.2019
Frederiksberg : CBS Wire 12.9.2018
Oslo : Science Nordic 23.9.2018
København : Videnskab.dk 12.9.2018
København : Kommunikationsforum 2018
København : Academic Books 2011, 183 s.
I: CBS Observer, 2010, s. 14
Frederiksberg : Samfundslitteratur 2010, 414 s.
I: Fremtiden er Tæt PåKøbenhavn : Dansk Industri 2009, s. 20-21
Frderiksberg : Center for Market Economics. Copenhagen Business School 2009, 13 s.
Frederiksberg : SL books 2008, 352 s.
Frederiksberg : Samfundslitteratur 2007
I: Kræmmerhuset, 2006
Frederiksberg : Center of Market Economics, Copenhagen Busienss School 2006
I: Kræmmerhuset, Nr. 6, 2005
I: Boersen, 2004
I: Kræmmerhuset, Vol. 24, Nr. 8, 2002
I: Computerworld, 2001
I: Civiløkonomen, Vol. 48, Nr. 8, 2001, s. 13
I: Taburetten, 2000, s. 10
I: Boersen, 2000, s. 10-11
I: Civiløkonomen, Vol. 1996, Nr. 9, 1996, s. 12-14
I: Erhvervs-Bladet, 4.3.1996
I: Markedsfoering, 2.11.1994, s. 18-34
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 1993, 400 s.
I: Boersen, 28.10.1993, s. 17
I: Compendium in International Marketing. red. /Henrik Johannsen Duus; Søren Heede. Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 1993
Udnyt krisen til udvikling
The major breakthrough?
De vil bare overleve: Her er ti danske virksomheders nye udveje
Companies win by 'understanding' the future
Hvornår lærer vores chefer at fejle på den fede måde?
Bliver din næste efteruddannelse en video på nettet? Det håber to iværksættere
Fremtiden handler om rådgivning
Kan du heller ikke finde en vejleder til dit speciale?
Geofysiker forudser nye bristende finansbobler
Geofysiker forudser nye bristende finansbobler
Den samlede oplevelse tæller
De store klumper sig sammen
De store klumper sig sammen
Kollektivt er vi kloge
Eksperter dumper støtteordninger til virksomheder
Han er på jagt efter genial idé
Lille land, hvad nu?
Iværksætter succes med studerende som problemløsere
Nu får vi måske decideret e-læring udbredt på CBS
Vi holder fast i kontanterne
Pengesedler er svære at slippe
Uklogt at fyre i krisetider
For godt til at være sandt (17.12.2008)
Fatamorgana eller fed forretning
Krisen æder sig ind på de danske virksomheder
Øget behov for fremtidsforskning
Man(d) bør overlade pengene til konen
Kvinder er bedst
Virtuelle økonomer
Videnstunge virksomheder stoler på krystalkuglen
Fra gummistøvler til mobiltelefoner: Forandre for at bevare
Rekord i dårlige betalere
Flere dårlige betalere på trods af opsvinget
Terror sætter gang i samfunds-økonomien
9 ud af 10 har job inden for den nye kommunegrænse
Lindø-værftet er måske verdens mest effektive
Virksomheder tjener penge som aldrig før
E-læring er også for kunder og forhandlere
De studerende er forskere
Strategic forecasting
Innovation/entrepreneurship
The marketing of ideas
Sales centers
Design
- 2018 - 2019: Advisor to Quantic, Denmark.
- 2017 - 2018: Member of advisory board, Risika, Denmark.
- 2014: Advisor to Demetra Finance and Kairos Commodities, Denmark.