hjdmarktg

Institut for Afsætningsøkonomi

Henrik Johannsen
Duus
Lektor
,
PhD


Kontor: SOL/C3.24
Tel:
+4538152124
E-mail: hjd.marktg@cbs.dk
hjd
Præsentation

Jeg er lektor ved Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School. Mine nuværende forskningsinteresser er primært strategisk forecasting og innovation management.

I øjeblikket arbejder jeg også på et projekt inden for salgsledelse.

Jeg har tidligere forsket i markedsorientering, innovation/entrepreneurship, vækst i små og mellemstore virksomheder, online læring, international business-to-business marketing og idéhistorien og filosofien bag økonomisk teori og forretningsstrategi. Jeg har undervist meget i afsætningsøkonomi og international business (offline såvel som online) og har en praktisk baggrund i finansanalyse.

Min forskning beskæftiger sig især med, hvorledes analyser af virksomheders miljø (den globale økonomi, samfund, industrier, teknologier, markeder, kunder, konkurrenter, osv.) kan bruges til at fremme innovation, strategisk udvikling, og markeds timing i virksomheder.

En yderligere interesse er avancerede former for online læring (interaktiv e-læring). Jeg har stor praktisk erfaring på dette område (12000 + timer). Jeg har tidligere været aktiv på området som medlem af et team, der pionerede det første 100% online uddannelsesprogram på CBS i 1998 i samarbejde med nogle af Danmarks største virksomheder.  Undervejs har jeg udgivet flere artikler om strategi, innovation og pædagogik indenfor online læring.

En nyere forskningsinteresse, der skal udvikles yderligere i de kommende år, er, hvorledes langsigtet idé-baseret kommunikation udføres af non-profit organisationer (interessegrupper, religiøse samfund, tænketanke, politiske partier osv.).

Primære forskningsområder
  • Strategic forecasting
  • Innovation/entrepreneurship/innovation management
  • Online learning (strategy, innovation, pedagogy)
  • Indicators (economics, sociology, technology)
  • The marketing of ideas
Administrative opgaver

Member of the CBS Research Data Management Steering Committee.

Member of the board for CBS WIRE

Member of the Integrated Design Research Cluster (IDRC)

 

Sociale medier
Links
Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/hjdmarktg
Kurser
  • CURRENT:

    • Marketing Management (HA Kom)
    • Strategic Forecasting (elective currently not offered)
    • Practical Seminar (oncampus version)
    • Practical Seminar (online version)
    • Marketing Management (HA Pro)
    • Business-to-Business Marketing (EMF)
    • Strategic Market Management (EMF)

 

Vejledning

I supervise students enrolled HD, HA (Bachelor), CM (MSc), and PhD. 

Supervision experience: 700+ term papers, bachelor theses and master theses

Frode Fjelldal-Soelberg (Ph.D. secondary advisor, finished 2010)

I am always interested in new student projects so feel free to contact me for supervision at hjd.marktg@cbs.dk 

 

Udvalgte publikationer
  • Duus, H.J. (2016) ´Strategic Forecasting: The Management Perspective’, Management Research Review, Vol. 39, No. 9, pp. 998-1015.
  • Duus, H. J. (2016) ´Strategic Scenario Construction Made Easy´, International Journal of Foresight and Innovation Policy, Vol. 11, No. 1/2/3, pp. 167-183. 
  • Duus, H. J. (2013) 'Strategic Forecasting: Theoretical Development and Strategic Practice', International Journal of Business Innovation and Research (Vol 7, No. 3, pp.362-378)
  • Duus, H.J. (2009) 'A Socio-economic Approach to The Development of E-Learning' , Journal of E-Learning and Education, Vol 5, pp. 1-19
  • Smith, D. E. & Duus, H.J. (2001) 'The Power of E-learning in International Business Education', Journal of Teaching in International Business Education, Vol. 13, No. 2., pp. 55-71.
  • Duus, H.J. (1999) ' Strategic Business Market Forecasting', Journal of Strategic Change, Vol 8, No. 3, pp. 173-182.
  • Duus, H. J. (1997) ' Economic Foundations for an Entrepreneurial Marketing Concept', Scandinavian Journal of Management, Vol. 13, No. 3, pp. 287-305.
Publikationer sorteret efter:
2022
Henrik Johannsen Duus; Mogens Bjerre / Environmental Analysis in International Business Markets : Models and a Research Agenda.
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2022, 28 s. (Working Paper. Department of Marketing. Copenhagen Business School)
Working paper
2021
Henrik Johannsen Duus / The Marketing of Ideas
I: Nyhedsbrevet om Forbrugeradfærd, Nr. 36, 2021, s. 2-7
Tidsskriftartikel
2020
Henrik Johannsen Duus / Markedsinnovation, disruption og fornyelse
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 316-326
Bidrag til bog/antologi > peer review
2019
Henrik Johannsen Duus / The Impact of Market Philosophies on the Analytical Practice of Marketing
I: Nyhedsbrevet om Forbrugeradfærd, Nr. 32, 2019, s. 2-7
Tidsskriftartikel
2017
Henrik Johannsen Duus / Do We Always Have to Listen to the Customers?
I: Nyhedsbrevet om Forbrugeradfærd, Nr. 28, 2017, s. 2-6
Tidsskriftartikel
2016
Henrik Johannsen Duus / Strategic Forecasting : The Management Perspective.
I: Management Research Review, Vol. 39, Nr. 9, 2016, s. 998-1015
Tidsskriftartikel > peer review
Henrik Johannsen Duus / Strategic Scenario Construction Made Easy
I: International Journal of Foresight and Innovation Policy, Vol. 11, Nr. 1/2/3, 2016, s. 167-183
Tidsskriftartikel > peer review
2015
Henrik Johannsen Duus; Mogens Bjerre / Qualitative Value Profiling
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2015, 18 s.
Working paper
Henrik Johannsen Duus; Mogens Bjerre / Qualitative Value Profiling : A Reassessment.
I: Economic and Social Development. Book of Proceedings: 11th International Scientific Conference on Economic and Social Development – Building Resilient Society. . red. /Ante Vuletic; Rebeka Danijela Vlahov; Igor Pihir. Varazdin : Varazdin Development and Entrepreneurship Agency 2015, s. 292-301 (Economic and Social Development, Vol. 11)
Konferencebidrag i proceedings > peer review
2014
Henrik Johannsen Duus / Et kig i Makroskopet
I: Futuriblerne, Vol. 42, Nr. 3-4, 2014, s. 4-8
Tidsskriftartikel
Flere resultater ...(i alt 71 )
Faglige interesser

Strategic forecasting

Innovation/entrepreneurship

The marketing of ideas

Sales centers

Design

Bibeskæftigelse
  • 2018 - 2019: Advisor to Quantic, Denmark.
  • 2017 - 2018: Member of advisory board, Risika, Denmark.
  • 2014:  Advisor to Demetra Finance and Kairos Commodities, Denmark.