JURFAST projektet

JURFAST (Juridiske Rammer for Forskeres Anvendelse af Sundhedsdata) er et projekt, der skal afdække de juridiske rammer for brug af sundhedsdata til forskning.

01/11/2018

Projektet, JURFAST er et tværfagligt forskningsprojekt i samarbejde mellem Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Københavns Universitet samt Odense Universitetshospital.

Formålet med projektet er, at afdække de juridiske rammer for brug af sundhedsdata til forskning. Desuden har JURFAST til formål at tilvejebringe et samlet systematiseret og let tilgængeligt billede af reglerne om brug af sundhedsdata til gavn for patienter og forskning.

Blandt de positive effekter af projektet, kan blandt andet nævnes at projektet vil have betydning for den danske lovgivningsproces, da arbejdet vil afdække det lovgivningsmæssige råderum til i national ret at fastsætte særlige regler for dansk forskning.

Du kan læse mere om JURFAST projektet på deres hjemmeside: https://jurfast.dk/

Sidst opdateret: CBS LAW // 08/10/2019