Research and Innovation Staff Exchange Network of European Data Scientists (NeEDS)

Abstract:

NeEDS er en reaktion på de massive videnskabelige og teknologiske udfordringer, som det hurtigvoksende område, data science har skabt for brugere og producenter af data i Europa og i hele verden. Udfordringerne stammer fra dataens kompleksitet, de helt nye spørgsmål stillet til datavidenskaberne, samt behovet for ikke-eksperter til at visualisere og interagere med den viden, der udvindes fra data for at hjælpe data-drevet beslutningstagning. Virksomheder og offentlige organer rundt om i Europa finder, at de ikke hurtigt nok kan opbygge de nødvendige kompetencer, og Europa er bemærkelsesværdigt bagud for den amerikanske akademiske verden med at øge befolkningens datavidenskabelige kompetencer. NeEDS leverer et integreret modellerings- og kodningsmiljø, der letter dataanalyse og datavisualisering for at forbedre interaktionen. NeEDS samler et fremragende tværfagligt forskerhold, der integrerer ekspertise fra tre relevante fagområder: matematisk optimering, visualisering og netværksvidenskab, hvilket skaber et fremragende fundament til at tackle udfordringerne. NeEDS udvikler matematiske modeller, der giver resultater, som er tolkelige, nemme at visualisere og fleksible nok til at inddrage brugerkundskaber fra komplekse data. Disse modeller kræver den numeriske opløsning af computerbart krævende, ikke-lineære programmeringsformler, og i den forbindelse udvikler NeEDS matematisk optimeringsbaseret heuristik.NeEDS består af fire akademiske modtagere, syv industrielle støttemodtagere (fra brancher spændende fra energi, detailhandel og forsikring til banker og nationale statistiske kontorer), to akademiske partnere og en industripartner fra fem EU-lande, USA og Latinamerika med stærke og komplementære ekspertiser. Med denne sammensætning har NeEDS en enestående position til at levere banebrydende tværfaglig forskning der vil fremme den akademiske tænkning på data science i Europa og forbedre databehandlingsfunktionerne i industrien og den offentlige sektor.

Type:

EU

Bevillingsgiver:

Horizon 2020 Framework Programme

Samarbejdspartnere:

Danmarks Statistik, Tesco, Banco del Estado de Chile, Katholieke Universiteit Leuven, Nordea Bank Danmark, Duke University, Universidad de Sevilla, University of Oxford, Centraal Bureau voor de Statistiek, Informatica El Corte Ingles S.A., Universidad de Chile, Lloyds Bank PLC, Ageas, Repsol SA

Status:

Afsluttet