Projektdeltagere

• Coordinator: Francesco Di Lorenzo

Corporate Venture Capitals rolle I investeringer I teknologimarkedet (Corporate VC)

Abstract:

Danmark er et højteknologisk land, der er afhængig af udviklingen af innovative teknologier. Patenterne, der skal beskytte disse innovationer, bliver dog i stigende grad handlet på teknologimarkeder. Danske virksomheder er store producenter af innovation, men udenlandske organisationer køber i sidste ende ejerskabet af disse innovationer. Det er uklart, om danske virksomheder har gavn af sådanne markeder for innovation: Måske er det positivt, fordi de på fleksibel vis kan erhverve teknologier. Måske er det negativt, fordi disse teknologimarkeder sænker værdien af danske virksomheders teknologier som konkurrencemæssige aktiver. Min forskning kan bidrage med følgende: a) bringe viden til diskussionen om tilstanden, strukturen og trends for disse teknologimarkeder for danske virksomheder og b) skabe en unik samling af information og data, som kan fremme yderligere akademisk forskning og c) stimulere en akademisk og samfundsmæssig diskussion på CBS og andre danske universiteter, med interesse for danske virksomheders konkurrencedygtighed og i sidste ende den danske økonomis succes.Opholdet i Washington D.C. ved Georgetown University vil give mig direkte adgang til økonomer og politiske beslutningstagere ved United States Patents and Trademarks Office (USPTO), som er den vigtigste internationale institution for politikudvikling og dataskabelse relateret til innovation.

Type:

Public (National)