Projektdeltagere

• Coordinator: Martin Skrydstrup
  • Participant: Matthew Archer
  • Participant: Hannah Elliott

Sustainability's Infrastructure: A novel ethnographic approach to the global value chain of certified tea (SUSTEIN)

Abstract:

I de seneste år har dyrkning af the efter bæredygtige principper i det Globale Syd vundet indpas i detailhandlen i det Globale Nord. Men da forbrugeren ingen mulighed har, for at verificere ægtheden af bæredygtighed, er der opstået en række certificerings-standarder. Hensigten med sådanne standarder er, at sikre bæredygtig produktion af the gennem gennemsigtighed og sporbarhed i den globale værdi kæde. Hidtil har den kritiske forskning på området forstået sådanne standarder, som en neoliberal form af regulering "på afstand" der gennem markedsmekanismer ofte skaber mere ulighed blandt småbønder gennem nye former for eksklusion. Hvad der er mindre belyst er, hvordan man rent faktisk forstår og måler bæredygtighed i det Globale Syd og hvilke typer af incitamenter bønder har for at blive "certificerede". Vi mangler derfor at afdække hvordan transnationale standarder "oversættes" gennem de forskellige institutionelle led, som industrien forstår som "globale varekæder". Projektet vil undersøge disse spørgsmål etnografisk i verdens førende the eksporterende nation (Kenya) ved at følge certificeret bæredygtig the fra mark til auktionerne i Mombasa og Dubai. Projektets teoretiske ambition er at gentænke mulighedsbetingelserne for bæredygtighed i globale værdi kæder, som en art infrastruktur skabt af den postkoloniale stat. Vi håber dermed at bidrage til en ny forståelse af bæredygtigheds-standarder i et globalt perspektiv.

Type:

Public (National)