Navigating Troubled Waters: Strategiske svar på kontekstuelle tranformationer i dansk shipping, 2001-2018

Abstract:

Shippingmarkedernes barometer har været helt ude i yderpositionerne siden Kinas optagelse i WTO ved udgangen af 2001: fra hidtil uhørte højkonjunkturer fra 2002 til 2007 over et deprimerende markedsscenarium efter finanskrisen i 2008 til nu at stå foran en ny epoke karaktiseret ved øget protektionisme og homeshoring- De store forandringer fandt sted på tværs af branchens tre hovedsegmenter - container, tørlast og tank - hvorfor det er relevant at sammenligne de danske rederiers reagerade - og reagerer - strategisk på fundamentale kontekstuelle forandringer. Findes der et system - et mønster - i reaktionerne og i givet fald hvilket? Hvem har lykkedes med at navigere succesfuldt gennem forandringerne og hvorfor? Formålet er at klæde dansk shipping bedre på til fremtidens udfordringer ved at analysere og forstå fortidens of nutidens handlingsmønstre: "navigating troubled waters". Projektet bliver koordineret tæt med en række udvalgte fag på vores BSc in International Shipping and Trade program og udviklet i tæt samspil med udvalgte partnere fra de relevante danske rederier.

Type:

Private (National)

Bevillingsgiver:

Den Danske Maritime Fond

Institut:

Institut for Ledelse, Politik og Filosofi

Samarbejdspartnere:

Dampskibsselskabet Norden A/S, TORM, J. Lauritzen, Clipper Group, Hafnia Tankers

Status:

Afsluttet