Projektdeltagere

IWCI 2011 (IWCI 2011)

Abstract:

Comparative Informatics er et fremkommende forskningsområde for systematisk undersøgelse af ligheder og forskelle indenfor ICT lifecycle (design, udvikling, implementering, optagelse, brug, effekt og evaluering) på tværs af forskellige kontekster såsom kulturer, sprog, regioner, nationer, generationer, socialøkonomiske klasser, køn, organisationer og teknologier. Formålet med Comparative Informatics er at udvikle øget forståelse af måden hvorpå mennesker tager ICT'er til sig, og hvordan de relaterer, interagerer og danner indtryk af hinanden via ICT'er. Det analytiske fokus vil være på at skabe øget forståelse og større synlighed omkring forskning i og praksis omkring ICT, både lokalt og globalt.Det videnskabelige fokus for Comparative Informatics Workshoppen er de følgende kernespørgsmål:- Hvordan kan vi forstå fælles relationer mellem information- og kommunicationsteknologier (ICT) og kulturer, sprog, regioner, nationer, generationer, socialøkonomiske klasser, køn, organisationer og teknologier?- I hvilken grad udnyttelsen af teknologier kontekstbetinget, situationsspecifik og kulturrelativ?- Hvordan interagerer, relaterer og danner mennesker indtryk af hinanden på tværs af forskellige ICT medierede kontekster?- I hvilken grad former, ændrer, bøjer, tilpasser, justerer, sidestiller, konfigurerer, omkonfigurerer og genforestiller folk sig teknologier?

Type:

Public (National)

Bevillingsgiver:

Forsknings- og Innovationsstyrelsen

Institut:

Institut for IT-Ledelse

Samarbejdspartnere:

Dalian Maritime University, TU Kaiserslautern, Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, Aalborg Universitet, University of Hawaii at Manoa, University of West London, University of Amsterdam, Roskilde Universitet, University of California, Irvine, Reichman University

Status:

Afsluttet