Projektdeltagere

• Coordinator: Benedikte Brincker

Platforme for entreprenørskab: Et langvarigt bæredygtigt Grønland i Arktis (PENELOPE)

Abstract:

Formålet med PENELOPE er at identificere platforme for entreprenørskab i Arktis med den lokale befolkning som den centrale aktør. I arbejdet med at udpege platforme for entreprenørskab sætter PENELOPE fokus på regionen Østgrønland-Island som vækstregion for en bæredygtig turistindustri.I arbejdet med Østgrønland tager PENELOPE udgangspunkt i den lokale og oprindelige befolkning i Tasiilaq og sætter fokus på unge østgrønlændere (10. klasse), som, når de har færdiggjort folkeskolens afgangsprøve, enten skal finde beskæftigelse eller videreuddanne sig. PENELOPE arbejder målrettet med denne gruppe unge som potentielle entreprenører inden for turistbranchen. I valget af denne målgruppe videreudvikler PENELOPE et allerede eksisterende samarbejde med Tasiilaq Skole. Man har i Canada med succes arbejdet med økonomiske udvikling og vækst i relation til oprindelige folk inden for rammerne af entreprenørskab, hvilket omtales som ’indigenous entrepreneurship’. Det udgør projektets teoretiske ramme.Det er et kendetegn ved den forskning, som indgår i PENELOPE projektet, at den er socialt ansvarlig. Som social ansvarlig forskning har projektet pligt til at bidrage til det lokale miljø og område, det finder sted inden for rammerne af. For at kunne gøre dette på en forsvarlig vis benytter PENELOPE projektet sig af aktionsforskning som metode.PENELOPE projektet består af tre dele: Entreprenør platform I, II og III. Platformene kombinerer aktører, organisationer og kompetencer inden for uddannelse af østgrønlandske unge, turisme og indigenous entrepreneurship fra Østgrønland, Island, Danmark og Canada.PENELOPE har to former for resultater: Hver af de tre entreprenør platforme er struktureret omkring en aktivitet og en formidlingsaktivitet. Desuden produceres 4 videnskabelige artikler.

Type:

Public (International)

Bevillingsgiver:

Nordisk Ministerråd

Institut:

Institut for Ledelse, Politik og Filosofi

Samarbejdspartnere:

Visit Greenland, University of Victoria, Destination East Greenland, Promote Iceland, Tasiilami Alivarpi, Det grønlandske hus i Aarhus

Status:

Afsluttet