Projektdeltagere

• Partner: Anna Leander

Center for løsning af internationale konflikter (CRIC)

Abstract:

Udvikling af konkrete redskaber til konfliktanalyse og teknikker til ikke-militær indsats er afgørende for bilæggelse og afværgelse af voldelige konflikter. Arbejdet målrettes mod to konfliktdimensioner: Den langvarige konflikts omgang med fortiden og tredjeparts mulighed for at bryde en optrapningsspiral. Indsatsen understøttes af indsigt i konfliktløsningspotentialerne i ny teknologi, fra nye sociale medier til droner. For at gøre konfliktviden relevant i praksis, mobiliseres videnssociologi til at forstå, hvorfor forskellig ekspertise bliver hhv. lyttet til og ignoreret. ”Centre for Resolution of International Conflicts” (CRIC) agter at afprøve konkrete organisatoriske former, hvor forskere og praktikere ifællesskab udvikler løsninger. CRIC kendetegnes ved at gen- og nytænke grundlæggende konfliktteori, særligt gennem en systematisk model for forskellen på og sammenhængen mellem individuelle og kollektive processer af frygt, magt og vrede. CRIC bygges op omkring fem projekter: Udvikling af konfliktteori; langtrukne konflikter; tredjeparts handlemuligheder i konflikters optrapningsfase; nye teknologier; ekspertisesociologisk analyse af konfliktforskning. Regionalt koncentreres case-studier om Levanten, Afrikas Horn og Nordirland for systematisk at skabe komparative indsigter og erfaringsoverførsel. Gennem forskning og udvikling vil CRIC styrke interesserede – statslige og ikke-statslige - parters evne til at bidrage til fredelige løsninger på internationale konflikter.

Type:

Public (National)

Bevillingsgiver:

Det Strategiske Forskningsråd

Institut:

Institut for Ledelse, Politik og Filosofi

Samarbejdspartnere:

Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Københavns Universitet

Status:

Afsluttet