Projektdeltagere

  • Coordinator: Anna Leander

Political Military Companies: Commercializing the Military/Militarizing Politics?


Abstract:

Projektet undersøger betydningen af at det militære til en stadigt stigende grad bliver udliciteret og styret igennem markeds mekanismer. Projektet vil teste hypotesen at kommercialisering af det militære leder til en militarisering af det politiske. Ved militarisering forstås at militær anknytning og værdier får større betydning. Projektet tester hypotesen ved at studere hvordan fem grundlæggende politiske praktikker forandres som følge af kommercialisering: praktikker der reproducerer suverænitet, deltagelse, ansvar, styrelse og modstand. Hver praktik analyseres etnografisk i et felt (DRC, DK, USA, det internationale-rum og cyber-rummet respektive). I hvert felt følges en proces som forandres på grund af kommercialisering af det militære (hverdags, visuelle, affektive, artefakt drevene og digitaliserings processer). Analysen af processer som omdannes og dermed forandrer politiske praktikker danner grundlag for at konkludere hvorvidt kommercialisering fører til militarisering i hvert felt. Konklusionerne gives relevans og generaliserbarhed udover dette ved at de militariserings mekanismer der (muligvis) observeres kan teoretiseres og danne grundlag for yderligere analyser. Projektet er praktisk relevant: det belyser konsekvenserne af militær kommercialiseing, det peger på specifikke aspekter af denne som bør gentænkes og det skitserer mulige alternativer. Opholdet på Cornell University giver adgang til empirisk materiale og udveksling nødvendige for udførelsen af projektet.

Type:

Public (National)

Bevillingsgiver:

Danmarks frie forskningsfond

Institut:

Institut for Ledelse, Politik og Filosofi

Samarbejdspartnere:

Cornell University

Status:

Afsluttet

Startdato:

01-11-2016

Slutdato:

01-06-2017

The page was last edited by: Dean's Office of Research