Projektdeltagere

Det Entrepenørielle Universitet CIEL (CIEL)

Abstract:

Copenhagen Innovation and Entrepreneurship Lab, CIEL, skal være et førende, internationalt center for entreprenørskab og innovation. CIEL udnytter de komplementære styrkepositioner inden for entreprenørskab og innovation, der er på CBS, DTU og KU. Modellen for CIEL er inspireret af Babson Colleges (USA) tilgang til entreprenørskab. Babson College samarbejder med Olin College of Engineering og det humanistiske fakultet ved Wellesley College om entreprenørskab. De komplementerende kompetencer hos de tre videninstitutioner har skabt verdensklasse resultater og givet international anerkendelse. Derudover bygges der på erfaringer fra vores samarbejdspartnerAalto University, Finland, som fx i deres ”design factory” integrerer tekniske, naturvidenskabelige, designmæssige og økonomiske kompetencer i erhvervsrettede innovationsprojekter. Projektets aktiviteter udføres i fællesskab af de tre deltagende universiteter. Principperne for samarbejdet er bl.a. beskrevet i den partnerskabsaftale, de tre parter har indgået i forbindelse med ansøgningen til EBST. Alle tre parter (CBS, DTU og KU) bidrager substantielt og ligeligt til aktiviteterne i CIEL (arbejdstid og afholdelse af udgifter).CBS er internationalt anerkendt og med cirka 550 fastansatte forskere og omkring 18.000 studerende en af de tre største business schools i Nordeuropa . CBS er førende inden for forskning og undervisning i innovation og entrepreneurship. Entrepreneurship-didaktik og entreprenørskabsundervisning har i 20 år været en del af det faglige udbud på universitetet. CBS rummer Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE), der er en paraplyorganisation for de mange innovations- og entrepreneurship organisationer ved CBS, og er ansvarlig for studentervæksthusetCSE lab. Universitetet har en masteruddannelse i innovation og entrepreneurship.

Type:

EU