Projektdeltagere

• Coordinator: Paul Whelan

Udenlandsk udvekslings dynamikker døgnet rundt

Abstract:

Hvilken rolle spiller valutahandleres geografiske placering samt sammensætningen af nationale versus internationale handlere for valutakursen, og hvilke implikationer har ’intradag’-valutabevægelser for store og små åbne økonomier som hhv. Euro-området og Danmark? Dette projekt søger at belyse disse spørgsmål ved at opdele 24-timers FX afkast i ’intradag’-komponenter, som kan skelne mellem afkast fra transaktioner, der sker om natten eller om dagen. Lokale finansielle markeder åbner og lukker i takt med at folk går på arbejde om morgenen og kommer hjem om aftenen. Derfor vil det i løbet af et døgn variere, hvem der er de dominerende FX markedsdeltagere, og det styres af den geografiske placering af de lokale markeder. Dokumenteringen af en robust geografisk afhængighed i FX afkast vil udgøre et signifikant bidrag til litteraturen og i praksis have betydning for finansielle investorer og institutioner, herunder små, mellemstore og store virksomheder, centralbanker og daghandlere.

Type:

Public (National)