Projektdeltagere

• Participant: Paul Whelan

Monetary Policy Networks and Asset Prices

Abstract:

Jeg undersøger hvilken effekt pengepolitisk kommunikation har på obligations- og valutakurser. Siden renter har faldet til nul niveauet i mange lande, har den traditionelle pengepolitik, der påvirker lange renter ved at kontrollere den korte rente, mistet sin styrke. Derfor er det blevet endnu vigtigere at forstå, hvordan centralbankerne kommunikerer og hvilke oplysninger de giver, især i krisetider. Pengepolitisk kommunikation der er værre end forventet kan udbrede negative makroøkonomiske chok, der smittes over forskellige aktivklasser både på hjemmemarkedet og internationalt. Jeg foreslår nye teoretiske modeller og bekræfter deres resultater på statsobligationer og valutakurser ved hjælp af nyt data der omfatter international pengepolitik.

Type:

Public (National)