"Metodologi i organisations-analyser" (Only in Danish)

The PhD course "Metodologi i organisations-analyser" (Only in Danish) will take place February 19-23, 2007. For more info, see here.

12/01/2006

Metodologi i organisationsanalyser (Only in Danish) (19.-23. Februar 07)

Faculty

Professor Jesper Strandgaard Pedersen, IOA, CBS; Adjunkt Signe Vikkelsø, IOA, CBS; Lektor Per Darmer CEUS; samt gæsteforelæsere fra CBS

Course Coordinator

Jesper Strandgaard Pedersen (js.ioa@cbs.dk)

Prerequisite/progression of the course

Kursusdeltagerne forudsættes at være så langt i arbejdet med deres forskningsprojekter – herunder det empiriske arbejde – at de har overvejelser, erfaringer og problemer fra organisationsanalyse med som ballast.

Aim of the course

Kurset har til formål at hjælpe deltagerne i deres metodologiske overvejelser og valg i forbindelse med deres ph.d. projekt. Gennem konfrontationen mellem deltagernes projekter og udvalgte organisationsanalytiske metodologier tilstræbes en dybdegående forståelse af de grundlæggende overvejelser, der bør følge udforskningen af organisationer og andre sociale systemer.

Metodologikursuset adskiller sig fra andre metodekurser, der har specialiseret sig i enkeltemner (f.eks. ’det kvalitative interview’ eller ’case studier’), ved at beskæftige sig med projektets samlede metodologi - dvs. sammenhængen mellem forskningsspørgsmål, teoretisk ramme, datagenerering og analyse samt udarbejdelse af afhandlingen.

Kurset ønsker at bidrage til at skærpe opmærksomheden om de enkelte projekters metodologi og især sammenhængen mellem de forskellige dele af projektets samlede forskningsdesign.

Course content

Kursetet er opbygget omkring fire basale metodologiske elementer:

1) Hvordan kan man arbejde med forskningsspørgsmålet?

2) Hvordan kan man arbejde med teoretisk referenceramme ?

3) Hvordan kan man generere og analysere data? og

4) Hvordan kan man skrive afhandlingen?

Kurset er struktureret således at formiddagene består af oplæg fra spidskompetente folk med erfaringer indenfor et bestemt metodisk aspekt med efterfølgende diskussion og plenumdebat. Eftermiddagene er derimod forbeholdt projektnære præsentationer og diskussioner i inddelte grupper på 4-6 personer af de forskellige deltageres projekter.

Kurset er baseret på følgende antagelser og præmisser:

· Forskningsprocessen som kreativ proces, der både indeholder læreprocesser og personlig udvikling;

· En organisationssociologisk metodologi, der hele tiden trækker tråden til teoriområder og genstandsfelter inden for organisation og organiseringsprocesser.

· Metodologi som konkrete sammenknytninger af teoretisk(e) perspektiv(er), modeller, metoder (i betydningen teknikker), genstandsfelt, forsker og arbejdsproces.

· Metodologi som en praksis, der finder sin legitimitet i forhold til forskningsprojektets gennemførelse og forskningspublikationers evne til at overbevise relevante forsker- og praktikersamfund.

Teaching methods

Kurset er ikke et introducerende metodekursus, der intenderer at give designmæssige ’løsninger’ på deltagernes projekter. Kurset inviterer i stedet til fælles refleksion og diskussion med henblik på at udvikle deltagernes metodologiske kompetence især i forhold til eget projekt men også som kvalificeret deltager i forskningsmæssige sammenhænge som opponent, reviewer mv.

Refleksionen er baseret på to elementer(som gensidigt beriger hinanden gennem kursusforløbet):

Diskussion af metodologiske spørgsmål knyttet til kursusdeltagernes egne projekter

Præsentation og diskussion af metodologiske overvejelser og erfaringer knyttet til gennemførte forskningsprojekter.

Participants role

Deltagerne udarbejder forud for kursets start et oplæg – 7-10 sider – som forholder sig til kursets indhold og siger noget om deres igangværende kamp med forskningsspørgsmålene i brydningen mellem feltets fænomenologi og teoretiske perspektiver/ positioner, empiri og metoder til generering og analyse af data, feltarbejde og studérkammer, feltaktørers og forskningskollegaers fortolkninger.

Course literature

Et kompendium, som indeholder udvalgte tekster, der relaterer sig til formiddagens præsentationer under de fire overskifter.

Baggrundslitteratur

Denzin & Lincoln (eds.) (1994) Handbook of Qualitative Research. Sage

Becker, H. (1998): Tricks of the Trade. How to Think About Your Research While You’re Doing it. The University of Chicago Press, Chicago.

For more information and application, see
here

.

The page was last edited by: Communications // 02/16/2007