Department of Business Humanities and Law

Discount som strategi

Filosofien er “no frills”, forklarer prof. Flemming Poulfelt

09/22/2006

Bestræbelserne på at udvikle og eksekvere den rette strategi er en central ledelsesopgave i virksomhederne. Men eksisterer der en ’bedste’ strategi for en virksomhed og kan vedvarende konkurrencemæssige fordele sikres ud fra en ’one size fits all’ strategi, hvor konkurrence ikke eksisterer?

Virksomheder som Dell, CostCo, Skype and Linux viser, at det næsten er formålsløst at stille disse spørgsmål. Svaret på disse spørgsmål er formentlig nej, for mens nogle ledere har holdt sig til gamle strategiparadigmer, er en ny type konkurrenter begyndt at dukke op. Og med dem følger ødelæggelse af lønsomhed og økonomisk værditab (”value destruction”).

Men hvilke konsekvenser har det, når ’ødelæggelsen’ stammer fra en ny måde at tænke på, og når denne strategi samtidig skaber værdi (”value creation”) for den pågældende spiller? Implikationerne er talrige. Pointen er under alle omstændigheder, at mange virksomheder på tværs af industrier muligvis er i farezonen.

”Fokus er at undersøge, hvorfor og hvordan visse virksomheder har formået at skabe en bro mellem differentierings- og omkostningsstrategier og på den måde placeret sig som vindere i markeder, hvor konkurrencen er meget intensiv. Konceptet er en bevidst eksekvering af en forretningsstrategi baseret på discount, hvorved kunderne kan få såvel bedre som billigere produkter. Filosofien er ’no frills’”, forklarer professor Flemming Poulfelt, som sammen med Michael Moesgaard Andersen har skrevet bogen.

Discount Business Strategy - How the New Market Leaders are Redefining Business Strategy analyserer en række cases spændende fra telekommunikation, over luftfart til detailhandel og udvikler derudover en model for discountstrategier – ligesom der også redegøres for, hvordan virksomheder kan udvikle og eksekvere strategien i praksis og på den måde skabe en unik position i markedet.

 

Michael Moesgaard Andersen & Flemming Poulfelt. Discount Business Strategy – How the New Market Leaders Are Redefining Business Strategy. John Wiley & Sons Ltd. 2006. ISBN-13:978-0470-03353-1.

 

The page was last edited by: Department of Business Humanities and Law // 04/29/2013