New crowdsourcing course creates value for business

I et spritnyt kvartalsfag på 4. semester af BSc in Business Administration and Service Management's Service Innovations linje har studerende crowdsourcet løsninger på reelle udfordringer og produkter til firmaer.

06/11/2015

Crowdsourcing er med lynets hast kommet på de flestes læber. Idéen om at outsource et firmas udfordringer til alle, der har lyst og evner til at være med, er blevet utroligt populær – og med god grund.

Konceptet kan nemlig bruges til mange ting. For eksempel kan det bruges til at forudsige, hvordan et produkt vil klare sig på markedet, hvor meget der vil blive solgt, hvor tilfredse forbrugerne vil være med det.

Dog vokser træerne som bekendt ikke ind i himlen. Der er mange faldgruber og overvejelser, der skal gøres, når man crowdsourcer, for at sikre sig projektet bliver en succes.

Netop de teoretiske overvejelser og faldgrubber, giver det nye fag ’ Prediction Markets and Crowdsourcing for Firm Innovation’, der lige har kørt på for første gang, indblik i. Og det har været en stor succes.

- Flere af grupperne har brugt deres eksamen på at skabe nogle konkrete og brugbare ting for virksomheder, fortæller den fagansvalige underviser, Carina Antonia Hallin.

Carina Antonia Hallin er adjunkt ved Center for Global Strategic Responsiveness, Department of International Economics and Management.

Brug eksamen til noget konkret og produktivt

De studerende fik deres eksamen udstukket allerede på første undervisningsdag, og det har formentlig været en del af forklaringen på succesen.

- At have en eksamen kørende gennem hele forløbet stiller naturligvis nogle krav til struktureringen af undervisningen, men samtidigt giver det også tid til at skabe nogle gennemarbejdede projekter, forklarer Carina Antonia Hallin og fortsætter:

- De innovationer, de studerende har produceret, er blevet skabt på lidt over en måned, så det beviser virkelig, at de kan bidrage med en hel masse, når man giver dem muligheden og bruger eksamen på den måde.

Skab spændende idéer til færre penge

En af grupperne bestod af de tre studerende Benjamin Lundstrøm, Sebastian Sjuneesson og Mathias Preus. De hjalp det svenske firma TimeZynk med at finde ud af, hvordan designet af deres kommende mobilapp skulle se ud.

Det gjorde de via en konkurrence, hvor alle kunne sende deres idéer ind. Vinderen kunne så vælge mellem en iPad og et internship. Og spørger man gruppen, er der nogle helt klare gevinster ved at benytte sig af crowdsourcing.

- Virksomheder får præsenteret nogle idéer og løsninger, som de ikke ville være kommet på selv. Derudover sparede TimeZynk en hel del penge i forhold til at få et tilbud fra et designfirma, forklarer Benjamin Lundstrøm.

Ifølge TimeZynk selv, var de da også yderst tilfreds med det stykke arbejde, de studerende leverede.

- Fremgangsmåden betød, at vi fik nogle anderledes og spændende idéer fra andre vinkler, end hvis vi var gået til et andet firma, forklarer Johan Heander, CEO i TimeZynk, og uddyber:

- Det er et meget interessant koncept, og gruppen var enormt engageret i det.

Crowdsourcings mange muligheder

Diversiteten af gruppernes projekter og resultater var til at få øje på, hvilket er med til at understrege crowdsourcings potentiale til at skabe mange forskellige løsninger.

En gruppe bestående af Cecilie Harden og Clara Røder udviklede for eksempel et nyt koncept til Noorbohandlen i Torvehallerne kaldet ’Beer-to-go’, som kan købes til sommer.

Selve udviklingen skete ved hjælp af kvantitative undersøgelser af forbrugernes præferencer i forhold til forskellige produkt-bundles.

Det gjorde de helt konkret ved at give respondenterne en sum fiktive penge, de skulle distribuere ud på forskellige konstruerede sæt af produkter – så som et antal øl med tilhørende mad.

På den måde kunne gruppen bruge kundernes svar til at forudsige, hvilket produkt Noorbohandlen ville få mest ud af at sælge, uden at stable store konkurrencer på benene og bruge internetplatforme.

Skabte ny crowdsourcingplatform

Men crowdsourcing har ikke kun potentiale for virksomheder. Det viser det projekt, de 3 mandlige studerende Joakim Haag, Sejr Siticum og Mathias Eggert Hansen gik i kast med.

De begyndte nemlig på at skabe en crowdsourcingplatform, der skal tage et opgør med konsulentbranchen ved at formidle kontakt til studerende og andre, der kan bidrage til projekter, firmaer ellers ville bruge dyre konsulenter til.

Ved at skabe en sådan platform på internettet, kan firmaer udnytte den store mængde viden, der findes hos masserne i stedet for kun at fokusere på den specialiserede viden, der findes hos specialisterne.

Derudover kan studerende også lettere vise, hvad de kan og få brugt deres viden i praksis.

Binder værktøjer sammen med praksis

Var det op til de studerende på Business Administration and Service Management, så de gerne flere af den slags fag og eksamener gennem deres studietid. Flere af de studerende fremhæver især det at arbejde med en virkelig udfordring som rigtigt interessant.

- På bacheloren får man en masse værktøjer, men man ved ikke helt, hvad man skal bruge dem til. I sådan et fag her kan man virkelig binde det hele sammen og arbejde med det praktisk, fortæller Sejr Siticum.

- I modsætning til mange andre fag, har vi fået lov til at arbejde med et reelt problem og løse det med de metoder og værktøjer, vi fik i undervisningen. Det har været virkeligt fedt, følger Cecilie Harden op, og...

- Man kan godt sige, at det har været en øjenåbner for, hvad man kan bruge sin uddannelse til, og det har da også givet mig en bedre idé om, hvad jeg vil fremover, bemærker Sebastian Sjuneesson, der vil arbejde med crowdsourcing fremover.

The page was last edited by: Department of International Economics and Management // 09/01/2017