Kriseledelse #3: bidrag fra Lektor Magnus Larsson, CBS

Nyheder

Magnus Larsson: Lederskab er altid svært. I en tid, som af mange opfattes som en krise, er der mange som ønsker klart, handlekraftigt og styrende lederskab. Det er dog ikke altid det bedste. Kunsten at balancere imellem at give svar og at mobilisere eksperimenter og udforskning, er i sandhed en kunst, uden noget rigtigt svar.

 
20/03/2020

Mange offentlige ledere oplever i disse dage og uger et øget pres og ansvar i forhold til at omlægge arbejdsgange, prioritere indsatser og kommunikere til relevante målgrupper. På MPG vil vi gerne støtte de offentlige ledere, der hvor vi kan. Derfor briger vi her række artikler med inspiration til, hvordan man kan lede i krisesituationer. Artiklerne er kommenteret af forskere fra CBS og KU.

 

Bidrag fra Magnus Larsson, Lektor, Institut for Organisation, CBS.

I krisetider er udfordringerne for lederskab endnu større end ellers.

Grint udfolder hvordan han mener at en situation ikke findes der men er noget som bliver skabt, og at det at kontruere en situation som noget, som en særlig form av problem, er noget som både er lederskab i sig, og som skaber forudsætninger for forskellige former for autoritet. Denne artikel er meget relevant for det der sker, når man står overfor noget som ikke er ”business as usual”, som Grint kalder et tamt problem. Spørgsmålet er så, hvordan man kan håndtere situationen. At håndtere den med handlekraft, som et kritisk problem, giver ro och retning – men rissikerer at simplificere altfor meget og ignorere det som er vigtigt til fordel for det man kan handle på. At på den anden side håndtere situationen som ”wicked”, somnoget hvor man ikke kender løsningen men istedet er nødt til at udforske, skaber plads for kreativitet og innovation – men oprætholder også følelser af usikkerhed og måske angst. Grint giver mulighvis lidt materiale for at tænke over hvordan man gøre.

Kayes beskriver en katastrofe på Mount Everest i 1996. Han analyserer hvordan de team som var igang med at klætre på bjerget fungerede, og peger, ligesom Grint, på hvordan et styrende lederskab kan skabe ro, retning, og handlekraft, men på den anden side hæmmer initativ og kreativitet. Og i en situation hvor der ikke findes klare svar, eller hvor der er behov for initiativ (for eksempel for at guiden er forsvunden), kan altfor styrende lederskap være katastrofalt.

Lederskab er alltid svært. I en tid som af mange opfattes som en krise, er der mange som ønsker klart, handlekraftigt og styrende lederskab. Det er dog ikke alltid det bedste. Kunsten at balansere imellem at give svar, og at mobilisere til eksperimenter og udforskning, er i sandhed en kunst, uden noget rigtigt svar.

PDF iconGrint, K. (2005). Problems, problems, problems: The social construction of ”leadership”. Human Relations, 58(11), 1467–1494
 

PDF iconKayes, D. C. (2004). The 1996 Mount Everest climbing disaster: The breakdown of learning in teams. Human Relations, 57(10), 1263–1284.

Sidst opdateret: Master of Public Governance // 24/03/2020