Hent inspiration hos Shakespeare til din ledelse

Ledelse er et centralt tema hos Shakespeare. Tænk bare på en af hans mest berømte karakterer: Hamlet. På et nyt valgfag på MPG undersøger deltagerne sammen med professor Robin Holt, hvordan Shakespeare i dag kan inspirere ledere i den offentlige sektor.

05/05/2021

MPGDet nye valgfag ”Leadership and Shakespeare” begynder til oktober. Modelfoto: colourbox.com

Hvad er det, der gør det muligt for en leder at kræve retten til at lede, og hvor går grænserne for denne ret? Hvordan kan ledere udvikle deres karakter? Og er det viden, visioner eller magt, der sikrer et lederskab?

De spørgsmål vil CBS-professor Robin Holt undersøge sammen med deltagerne på det nye MPG-valgfag: ”Leadership and Shakespeare”. Og de vil bruge netop den verdenskendte engelske digter og skuespilforfatter som udgangspunkt.

Ifølge MPG-underviser Robin Holt er der rig mulighed for at hente inspiration hos Shakespeare. Også for ledere i den offentlige sektor i Danmark.

”Teatret, som Shakespeare var en del af, var afhængig af kongelig og aristokratisk støtte. Og skuespillerne var på grund af deres sponsorat forpligtede til at vise dramaet – følelsesmæssigt og praktisk – hos disse ledere. Så mange af hans skuespil har ledere og ledelse som et centralt tema,” forklarer Robin Holt og fortsætter:

”En af hans mest berømte karakterer er en dansk leder. Eller mere interessant er det, at han er en tilbageholdende leder, der ikke kan beslutte, hvilken fremgangsmåde han skal vælge, fordi han ønsker, at det skal være den helt rigtige. Det er i hvert fald én læsning af Hamlet. Han overvejer, hvad der er hans pligt over for landet, domstolen, hans familie og ham selv. Der er mange bekymringer, og de griber ind i hinanden. For mange offentlige ledere vil de mange stakeholders også være et velkendt vilkår.”

En ny vinkel på ledelse

Katja Elkjær-Pedersen, der er studieadministrativ leder hos erhvervsakademiet Cphbusiness, har valgt faget, fordi hun er overbevist om, at kunsten kan fortælle os noget om os selv og hinanden, som de traditionelle ledelses- og organisationsbøger ikke nødvendigvis kan.

”Jeg er meget optaget af kunst og kultur, og hvad det kan fortælle os som mennesker og fortælle os om mennesker. Jeg tror på, at kunsten kan være et spejl for os, og derfor vil Shakespeares værker kunne fungere som et udgangspunkt for nye drøftelser og indsigter, som vi ikke nødvendigvis selv havde opdaget, hvis vi udelukkende havde set det ud fra et moderne ledelsesmæssigt eller organisationsteoretisk perspektiv. Eller i det mindste giver kunsten os måske en mulighed for at anlægge en ny vinkel på noget, som måske også berøres i den traditionelle ledelseslitteratur,” mener hun.   

Katja Elkjær-Pedersen er oprindeligt uddannet cand.mag. i musik- og dansevidenskab fra Københavns Universitet, men understreger, at hun ikke kender Shakespeares værker ret godt.

”Jeg forventer at få lov til at grave mig ned i en håndfuld af hans værker og få en indsigt i de lederskikkelser, som han portrætterer dem. Hvad fungerer? Hvad fungerer ikke? Og hvad er der rundt om lederskikkelserne,” siger hun.

Manuskript som pensum

Undervisningen vil bygge på dialog mellem deltagerne og underviseren og inddrage litteratur om ledelse sammen med uddrag fra Hamlet, Macbeth og Stormen samt uddrag fra film og teaterforestillinger. Nogle af teksterne vil deltagerne opføre sammen med underviseren.

”Den store fordel ved at bruge manuskripter fra skuespil – og det er her, faget bliver meget distinkt - er, at vi er nødt til at læse os selv ind i begivenhederne og følelserne for på sin vis at blive til karakteren. Der er ikke noget rigtigt eller forkert her. Det handler mere om at bruge teksten til kritisk at vise egne erfaringer med ledelse og lære, hvordan andre gør,” siger Robin Holt og pointerer, at han på ingen måde forventer, at deltagerne er eksperter i Shakespeare. Kun at de kender til kernelæsningen af Hamlet.

 

Valgfaget ”Leadership and Shakespeare” begynder til oktober. Du kan læse mere om faget og tilmelde dig her.

 

Sidst opdateret: Master of Public Governance // 05/05/2021