Master of Business Development

Åben innovation åbner muligheder og lader den bedste idé vinde

Virksomheders innovation kommer i stigende grad til at foregå gennem ”åbne” innovationsprocesser, hvor folk uden for virksomheden bidrager til løsninger. Hvor godt virksomheder lykkedes med det, kan afgøre deres succes i fremtiden.

Marion Poetz CBS innovation

Den person, der har den bedste idé til at udvikle dit produkt eller din proces, arbejder ikke nødvendigvis i din egen virksomhed. Personen bor måske ikke engang i dit eget land. I stedet kan vedkommende vise sig at være en pensioneret radiofrekvens-ingeniør i USA. Og vil du have adgang til hans viden og idéer, skal du arbejde med dine innovationsprocesser på en helt anden måde, end du er vant til. Det er flere virksomheder begyndt at få øjnene op for, fortæller Marion Poetz, der er lektor på CBS og underviser i faget Managing Open Innovation på Master of Business Development.

”Der er ikke noget nyt i, at der findes mange kloge mennesker, som arbejder i andre virksomheder end din egen. Så- dan har det altid været. Men det er nyt, at virksomheder er begyndt at arbejde bevidst med at få adgang til og inddrage den viden med henblik på at skabe innovation,” siger Marion Poetz.

NASA CROWDSOURCER DERES LØSNINGER
Det nye paradigme kaldes ”Åben innovation” og står i modsætning til ”Lukket innovation”, hvor innovationsprocesserne foregår bag virksomhedens mure. En af de mest populære metoder til åben innovation er crowdsourcing, og her har især den amerikanske rumfartsorganisation NASA været en af frontløberne. NASA har gennem de seneste år brugt crowdsourcing til at løse nogle af deres mest komplicerede problemstillinger.

”NASA’s arbejde med crowdsourcing er virkelig interessant. For fem år siden lancerede de fx en crowdsourcingudfordring, hvor de bad om hjælp til at finde en løsning, som kunne forudse forekomsten af soludbrud. Noget der er afgørende for, om fremtidige ekspeditioner til Mars kan gennemføres. Løsningen kom overraskende fra en pensioneret radiofrekvens-ingeniør fra New Hampshire,” fortæller Marion Poetz.

UDFORDRINGEN AFGØR METODEN
Crowdsourcing er dog bare én af mange måder at arbejde med åben innovation på. Derfor er det som virksomhed vigtigt at forstå, hvornår man skal arbejde med hvilke metoder.

”Virksomheder skal blive bedre til at afgøre, hvordan de bedst går til forskellige innovationsproblemer. De skal kunne vurdere, hvilken intern eller ekstern viden, der er behov for – og om det er crowdsourcing eller en anden form for åben innovation, der kan løse deres udfordringer,” siger Marion Poetz.

FRA ÅBEN INNOVATION TIL KOMMERCIEL SUCCES
Som en konsekvens af den teknologiske udvikling og omverdens tiltagende kompleksitet spår hun, at åben innovation i fremtiden bliver en forudsætning for virksomheders succes.

”Allerede om fem år vil det ikke længere være et spørgsmål om, hvorvidt virksomheder bruger åben innovation. Spørgsmålet vil være, hvordan og hvor godt virksomheder formår at bruge åben innovation i deres forretningsudvikling. For det vil være med til at afgøre deres succes,” slutter Marion Poetz.

BONUSINFO
Marion har været gæsteforsker på nogle af verdens mest prestigefyldte universiteter som MIT i Boston og ETH i Zürich. Hun har siden 2014 været medlem af World Economic Forums ”Young Global Leaders”, som tæller top 900 erhvervsledere under 41 år. Hendes forskning publiceres i anerkendte tidsskrifter som ”Management Science” og ”The Journal of Product Innovation Management”.

Læs vores andre inspirationsartikler om forretningsudvikling her

Sidst opdateret: Master of Business Development // 17/12/2017