CBS på rekrutteringsjagt i USA

Forskningsdekan Alan Irwin skriver i månedens klumme om CBS’ rekruttering af forsknings- og undervisningstalent.

03/03/2014

Af Alan Irwin, forskningsdekan
Oversat af Katrine Rask Andersen, Communications CBS

Indrømmet. Livet som forskningsdekan er ikke så tæt på agentlivet, som jeg har ladet jer tro. Den 2. januar sad jeg nemlig lunt og godt på bagerste række i en Airbus på vej mod Philadelphia. Ingen champagne og ingen kaviar, men heldigvis heller ingen Oddjob eller andre, der ville mig til livs (selvom den lidt omfangsrige amerikaner i sædet ved siden af gav mig en albue i siden en gang imellem).

Læs også 'Forskning i verdensklasse - mit møde med Goldfinger'

Min mission, spørger du? At deltage i et ’job market’, som er en del af den store ASSA/AEA-konference (Allied Social Science Association og American Economic Association). To toptrænede, akademiske CBS-mandskaber var ved at lande i Philadelphia (der betyder broderkærlighed og i øvrigt er Rockys hjemby!). Bevæbnet til tænderne med ’job market papers’, ansøgningsformularer og udspekulerede spørgsmål. Hvordan ville de internationale ansøgere overhovedet få et ben til jorden i mødet med styrkerne fra Institut for Finansiering og ECON? Jeg betragter mig selv som veteran på dette område, og jeg har været igennem det samme på Academy of Management. Men jeg fornemmede alligevel en vis forventningens glæde, da vi nærmede os vores bestemmelsessted (selvom jeg kunne se en af vores kolleger sove trygt et par rækker fremme).

I konkurrence om forsknings- og undervisningstalent
Til dem, der ikke har oplevet sådan et job market, kan jeg lige ridse scenariet op. CBS slår en række stillinger op på et website, og derefter sender flere hundrede ph.d.- kandidater en ansøgning, som blandt andet indeholder det altafgørende ’job market paper’. Instituttet på CBS udvælger omkring 30 ansøgere, som kommer til samtale i løbet af konferencen. Op til 10 kandidater inviteres derefter til en ’flyout’, dvs. en samtale på CBS. Herefter tilbyder vi dem måske en adjunktstilling. Og så er det selvfølgelig op til dem, om de vil acceptere.

Så det er ikke kun kandidaterne, der oplever konkurrence i løbet af processen. Vi bliver nødt til at handle hurtigt og overbevise de bedste ansøgere om, at København er det rigtige valg. Men det er ikke den eneste konkurrence, vi er med i. Vi vil også gerne placere vores egne ph.d.er i de bedste institutioner. Så det handler ikke kun om, hvordan vi vælger mellem resten af verden, men også hvordan resten af verden vælger os.

Denne form for rekruttering bruges ikke alle steder på CBS. Processer og traditioner varierer alt efter fagområde. Men det er de samme principper, der gælder: Fuldstændig åbenhed, en søgen efter forsknings- og undervisningstalent, en oprigtig dialog med potentielle nye medarbejdere, og en erkendelse af, at et universitet er akkurat lige så godt som dets studerende og medarbejdere. Rekruttering af videnskabeligt personale kræver en kæmpe indsats, men jeg kan ikke pege på noget, der er vigtigere for vores fortsatte udvikling.

Input fra nye kræfter er CBS’ livsnerve
Hvis jeg var studerende på CBS og læste dette, ville min første tanke sikkert være: "Det lyder da fint nok, men hvad har det med mig at gøre?" Der er flere svar på det spørgsmål. For det første er CBS' omdømme også dit omdømme. Uanset om du er medarbejder eller studerende, er det betryggende (og faktisk rigtigt fantastisk) at se, at CBS tages så seriøst af ambitiøse unge fagfæller og deres vejledere på internationalt niveau. Og når vi sammenligner os selv med de bedste i verden, sikrer vi os også, at vores akademiske standard er i orden.

For det andet følger der nye muligheder og fornyet styrke med nye talenter. Jeg lyttede med interesse til ansøgerne i Philadelphia, da vi diskuterede deres planer, ideer og projekter. Men jeg tænkte samtidigt på, hvordan CBS-studerende kan få gavn af at lytte til dem og deres faglighed. Vi er naturligvis meget afhængige af vores erfarne kolleger og dem, der har en længere karriere bag sig. Men hvis vi skal holde fast i den fremdrift, som vi oplever lige nu, er et kontinuerligt input fra nye kræfter en afgørende faktor - ja, faktisk vores livsnerve. Og på den måde kan alle vores medarbejdere få gavn af input fra nye kolleger.

For det tredje er CBS et dansk universitet med et internationalt perspektiv. Vi sætter pris på vores danske traditioner og vores kulturelle fundament. Men vi kan ikke lukke os om os selv. Vi må bygge oven på en mangfoldighed af viden og erfaring. Hvis vi skal leve op til navnet på vores strategi, 'Business in Society', skal vi forstå både 'business' og 'society' så bredt som overhovedet muligt: Hvad er nutidens sociale, politiske og økonomiske udfordringer? Hvad betragtes som de fremmeste  måder at tænke og handle på andre steder i verden? Nogle af svarene kan vi godt finde herhjemme, men vi finder mange flere, hvis vi kigger ud over vores egne grænser.

Mere ud af mindre
På vejen hjem fra Philadelphia befandt jeg mig på præcis den samme plads (nu med en kun lidt mindre tysker ved siden af mig), hvor jeg tænkte over to ting. Akademisk udvikling stopper ikke ved rekrutteringen. Der skal meget mere til - ikke mindst skal vi have det bedste ud af vores mere og mere heterogene medarbejderstab. Så vi skal tiltrække de bedste, men også skabe de bedste forudsætninger inden for murene.

Og vi ved alle, at vi skal have mere ud af mindre på CBS i de kommende år. Jeg ville ønske, at dem, der sidder med ansvaret for vores bevillinger, havde været med mig i Philadelphia. Jeg kunne ikke selv have givet et bedre argument for CBS.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020