CBS må skuffe mange ansøgere til kandidatuddannelserne

I år er der over 8000 ansøgere til CBS’ kandidatuddannelser. Det er langt flere, end vi tidligere har modtaget – og langt flere end vi har plads til. I juli måneds klumme fra direktionen forklarer rektor Per Holten-Andersen, hvorfor CBS desværre må afvise mange kvalificerede ansøgere.

14/07/2014

Af Rektor Per Holten-Andersen

CBS’ har besluttet, at vi ikke kan udvide optaget yderligere, da vi udnytter vores kapacitet fuldt ud. Vi har hverken lokaler eller undervisere nok til at udvide antallet af studiepladser Vi har ikke midler til at ansætte de professorer og lektorer, der skal til for at udbyde mere undervisning.

Mange både danske og udenlandske studerende vil gerne ind på en kandidatuddannelse på CBS, og derfor oplever vi i disse dage stor skuffelse blandt både nyudklækkede CBS-bachelorer og bachelorer fra andre universiteter. Flere henvender sig til mig med beretninger, frustrationer og endda vrede, men det ændrer desværre ikke på vores råderum.

Beklageligvis giver mange ikke bare udtryk for skuffelse, men også overraskelse. Vi oplever en del, der fejlagtigt tror, at man har retskrav til enhver kandidatuddannelse, mens andre måske har kigget på situationen for et par år siden, hvor det var væsentlig nemmere at få adgang, og endnu andre er af den opfattelse, at det at opfylde optagelseskravene er ensbetydende med en optagsgaranti.

Retskravsbachelorer får altid en plads, men man er kun retskravsbachelor på sin naturlige kandidatuddannelse og kun umiddelbart efter at man er blevet færdig med sin bacheloruddannelse. Vil man ind på en anden kandidatuddannelse end den naturlige, eller har man holdt en pause, så konkurrerer man om et begrænset antal pladser med alle andre ansøgere, der opfylder optagelseskravene.

Blandt disse tages der først stilling til, om man opfylder adgangsbetingelserne. Det vil typisk være beståede fag inden for uddannelsens kernefagområder.

Alle de der opfylder adgangskravene konkurrerer på lige fod om pladserne, og udvælgelsen sker som en helhedsvurdering af relevante fag og karakterer. Vi gør ikke forskel på studerende fra forskellige skoler eller lande, men udvælger efter faglige kriterier.

Når man er kommet ind på cand.merc, som er én uddannelse, møder man endnu et nåleøje. Man kan desværre ikke være sikker på at komme ind på den linje, man helst vil, da konkurrencen på visse linjer også er øget, fordi cand.merc af pædagogiske (og lokalemæssige) hensyn har begrænset holdstørrelsen til 120. En af måderne vi imødekommer den store søgning er ved i år at oprette en finansieringslinje mere for at lette presset på dette område.

Jeg synes det er en kvalitet ved uddannelsessystemet, at man kan skifte studieretning efter bachelor. Det er også hele ideen bag den såkaldte Bologna-model, hvor alle uddannelser deles i bachelor og kandidat. Desværre deler politikerne ikke længere helt denne vision i praksis. De begrænsede ressourcer vi råder over medfører, at kun få kan skifte til de mest populære CBS-uddannelser, og fra næste år betyder fremdriftsreformen at det også formelt bliver sværere at få anerkendt andet end de nært beslægtede bacheloruddannelser som adgangsgivende.

Vi er glade for og stolte over den tillid, så mange unge viser ved at søge ind på CBS’ kandidatuddannelser, og det betyder, at vi deler den store frustration, som mange giver udtryk for. Vi siger desværre nej til mange dygtige ansøgere, og det er rigtig ærgerligt for den enkelte OG for CBS, men med de finansielle ressourcer vi har, ville vi ikke kunne levere en ordentlig kvalitet i vores uddannelser, hvis vi optog flere.  Og det kan hverken de studerende eller vi være tjent med.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017