Forskertalent udpeget på Institut for Finansiering

Adjunkt Ulf Nielsson fra CBS er udpeget som et af årets forskertalenter af Det Frie Forskningsråd

11/01/2013

Jo længere geografisk afstand der er mellem en børsnoteret virksomhed og en investor, desto større risiko er der for, en investor vurderer en virksomheds værdi upræcist. Det er forskningsfeltet, som har givet den prestigefyldte Sapere Aude bevilling til adjunkt Ulf Nielsson fra Institut for Finansiering.

Bevillingen på en mio. kroner tildeles hvert år af Det Frie Forskningsråd til unge og talentfulde, danske forskere. Pengene skal give forskerne mulighed for at dygtiggøre sig og styrke netværk og karriere gennem ophold i udlandet.

Ulf Nielsson fik interessen for projektet, da han opdagede, at data tyder på, investorer er bedre informerede om virksomheder i nærområder - fx ved husholdninger i Østjylland mere om Vestas end om et firma som Mærsk, der har hovedkontor i København.

Udtrykket sapere aude blev gjort bredt kendt af filosoffen Immanuel Kant og er blevet et motto for oplysningstiden. Det betyder noget i retning af ”Hav mod til at tænke selv”.

Læs mere om karriereprogrammet på Uddannelsesministeriets hjemmeside

Sidst opdateret: Communications // 14/01/2013