Bernácer pris til Lasse Heje Pedersen

Professor Lasse Heje Pedersen fra Institut for finansiering modtager Bernácer-prisen for sin forskning, der viser, hvordan finanskriser opstår

26/06/2012

Hvordan begynder en finanskrise? Det er et af de emner, Lasse Heje Pedersens beskæftiger sig med i sin forskning inden for likviditetsrisiko. Hans forskning har betydet, at han nu er den første dansker, der modtager Bernácer-prisen, som bliver uddelt af den uafhængige spanske økonomiske tænketank ’Observatorio del Banco Central Europeo’. Internationale forskere som Edward Prescott (Nobelprisvinder i økonomi i 2004), der sidder i komiteen.

- Det er helt enestående at Lasse har vundet prisen. Den bekræfter, at han regnes som en af de bedste økonomer i verden i sin generation, og jeg kan ikke komme i tanke om en større anerkendelse af en dansk økonom, siger professor David Lando, der er leder af det nyåbnede grundforskningscenter Center for Finansielle Friktioner, hvor Lasse Heje Pedersen også er tilknyttet.

Læs hele nyheden på cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 08/11/2012