Over 18 millioner kroner fra EU til CBS-forskning

Hvordan styrer man økonomien, når det ikke går, som man vil have det, og hvordan har man tidligere søgt stabilitet på de finansielle markeder?

12/09/2012

The European Research Council (ERC) har bevilget over to mio. eftertragtede euro til to forskningsprojekter på CBS inden for økonomi og sociologi, der bl.a. har fokus på de spørgsmål.

ERC har netop offentliggjort, at professor ved CBS Lasse Heje Pedersen fra Institut for Finansiering og Poul Fritz Kjær, der tilknyttes Department of Business and Politics på CBS, over de næste 4 år får forskningsmidler fra EU. Beløbene er endnu ikke helt på plads, men ligger på mellem 1,2 og 1,4 mio. euro pr. projekt.

Konkurrencen mellem forskerne for at få de prestigefyldte ERC Starting Grant-midler er altid hård. Godt 5000 forskere har søgt, men kun 536 yngre topforskere fra hele Europa får en bid af kagen, når ERC deler ud, for målet er at fremme den ypperste forskning.

Lyst til stabilitet

Sociologi, økonomi, historie og jura mødes i et af de støttede forskningsprojekter. Projektet er Poul Fritz Kjærs og hedder ”Institutional Transformation in European Political Economy - A Socio-Legal Approach”. Han skal forske i, hvordan der i Europa er blevet søgt at stabilisere relationerne mellem politiske og økonomiske processer.

Poul Fritz Kjær er uddannet fra Statskundskab på Århus Universitet og har en ph.d. i jura fra Firenze og er ved at færdiggøre sin doktordisputats fra Frankfurt.

”Jeg skal forske i de seneste 150 års institutionelle forandringer med henblik på at finde ud af, hvilke drivkræfter der ligger bag i samspillet mellem politik og økonomi. Forholdet mellem politiske og økonomiske processer har altid været centralt i den samfundsvidenskabelige forskning. Tidligere var der fokus på korporatisme og neo-korporatisme, men i de sidste to årtier er fokus skiftet til governance-begrebet, som tildeles en central rolle i forståelsen af, hvordan forhold mellem politik og økonomi institutionaliseres”, siger Poul Fritz Kjær.

Ukendt grus i finansmaskineriet

Det andet forskningsprojekt, der har fået midler fra ERC, er professor Lasse Heje Pedersens projekt om finansielle friktioner. Han skal undersøge muligheden for styring af risikotagning og prisfastsættelse på aktier og obligationer. Populært sagt handler projektet om at studere, hvad der sker, når der er ’grus i maskineriet’ på de finansielle markeder, og hvordan man kan håndtere de problemer, der opstår, når markederne ikke udvikler sig, som det var tilsigtet. Forskningen er selvfølgelig højaktuel på grund af den økonomiske krise.

"På kompetitive markeder skabes vækst, når mennesker træffer valg og tager risici, men markeder afhænger af tilstrækkelig likviditet og velfungerende finansielle institutioner. Og hvad sker der, når der kommer grus i maskineriet på de finansielle markeder? F.eks. når nogle investorer eller virksomheder ikke kan låne så meget, som de har behov for pga. en bankkrise? Eller når bankerne selv bliver for højt belånte i gode tider, måske pga. de statsgarantier som de har? Eller når transaktionsomkostningerne stiger, og det bliver dyrt at handle? Mit projekt handler om at videreudvikle de økonomiske teorier, der tager højde for disse friktioner og teste teorierne empirisk”, siger professor Lasse Heje Pedersen.

Tidligere i år modtog professor Lasse Heje Pedersen Bernácer-prisen som den bedste europæiske økonom under 40 år pga. sin tidligere forskning, der bl.a. bidrager til forståelsen af, hvordan finanskriser opstår.

Link til ERC

Læs også her om det informationsmøde, der afholdes på CBS den 11. oktober.

Sidst opdateret: Communications // 08/11/2012