'Sommerskolen forløb alt for hurtig’

Omkring 1500 studerende fra 50 lande har brugt sommeren på at netværke og udvikle faglige kompetencer på CBS’ sommeruniversitet. I dag afvikler de studerende de sidste eksaminer og canadiske Nadia Gunderson er en af dem.

01/08/2014

Fotograf Niels Utoft Andersen

Af Matilde Hørmand-Pallesen

Lokalerne på CBS har ikke stået tomme hen over sommeren. De seneste uger har studerende tjent ECTS-point på at fordybe sig på det internationale summeruniversitetsprogram, ISUP.

De sidste eksaminer bliver afsluttet i dag og canadiske Nadia Gunderson er en af de omkring 1.500 sommeruniversitetsstuderende, som kan glæde sig over en afsluttet produktiv sommer.

- Sommerskolen var rigtig god. Det hele forløb alt for hurtig, siger 21-årige Nadine Gunderson, som rejser hjem i weekenden for a fortsætte finansieringstudierne på Sauder School of Business i Vancouver.

Hun valgte at forlænge sin udvekslingsaftale på CBS med sommerkurser for at opleve København i solskin og for at få et mindre hektisk næste semester på universitetet i Canada.

Spontant gruppearbejde
ISUP udbød i år 56 forskellige kurser om alt fra finansiering og makroøkonomi til antropologi og krisekommunikation. Nadia Gunderson så sommerkurserne som en mulighed for at afprøve andre fag end finansiering og tog derfor kurser i krisekommunikation og handel, globalisering og politik.

Når Nadia oplevede at ugerne fløj af sted, var det blandt andet fordi undervisningen havde en anden karakter, end den hun er vant til på universitet i Vancouver.

- Jeg kunne godt lide gruppearbejdet. Mange sommerkurser er baseret på spontant gruppearbejde, man kan udføre i klassen. Det er ikke så fremtrædende på mit universitet derhjemme.

Virkelighedsnære opgaver var et hit
Herudover var virkelighedsnære opgaver et hit. På kurset i krisekommunikation simulerede klassen Copenhagen Fashion Week, som ligger lige om hjørnet. De studerende blev delt op i grupper og skulle via sociale medier håndtere mediekriser under modeugen.

- Vi skulle samarbejde med hinanden og med vores lærer via sociale medier under en simuleret Copenhagen Fashion Week. Det var en virkelig cool, praktisk læringsoplevelse - meget aktuel og her og nu. Noget jeg aldrig har prøvet i skolen før, siger hun.

Internationalt netværk
Der er studerende fra over 50 forskellige lande på sommerkurserne. Der er derfor rig mulighed for at netværke med studerende fra hele verden. Nadia Gunderson har mødt både australiere, sydamerikanere, danskere og nordamerikanere.

Hun opfordrer andre kommende sommerskolestuderende til at deltage aktiv i de sociale arrangementer, ISUP arrangerer. Film- og bingo-aftener, koncerter og fester har været med til at Nadia Gundersen fik en masse internationale venner. I aften afslutter sommeruniversitetsforløbet med en stor afskedsfest.

- Det bliver trist at sige farvel til alle de venner jeg har fået her. Jeg er overrasket over hvor tæt vores venskaber blev. Vi har nydt København sammen. Men vi kan holde kontakten ved lige via Facebook, siger hun.

Læs mere om CBS’ sommeruniversitet ISUP, som vil fortsætte i 2015.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020