Torben Möger Pedersen udnævnes til adjungeret professor ved CBS

Adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen, udnævnes til adjungeret professor ved CBS

22/05/2017

Økonomisk Institut og Institut for Finansiering ved CBS har den glæde at meddele, at adm. direktør i PensionDanmark, cand.polit. Torben Möger Pedersen, udnævnes til adjungeret professor ved CBS. Torben Möger Pedersen har været adm. direktør i PensionDanmark i mere end 25 år. PensionDanmark er et af de største pensionsselskaber med næsten 700.000 medlemmer og aktiver på over 200 mia. kr.

Udover hans lederstilling i PensionDanmark, har Torben Möger Pedersen mange års erfaring som bestyrelsesmedlem i blandt andre Forsikring & Pension (1996-), Arbejdernes Landsbank (2012-), Danish Society for Education and Business (2012-, formand 2016-), Symbionfonden (2014-) og INDEX: Design to Improve Life (2016-), The Foreign Policy Society (2017-) og Aalborg Universitet (2017-). Derudover sidder Torben Möger Pedersen i bestyrelsen for flere investeringsfonde herunder Copenhagen Infrastructure Fund (2012-), Danish Climate Investment Fund (2014-) og Danish Agribusiness Fund (2016-).

Torben Möger Pedersen har en stærk international profil. Han er medlem af OECDs Working Group on Long-Term Investments (2010-), bestyrelsesmedlem i Investment Leaders Group (2013-16), medlem af Private Sector Advisory Group for FNs Green Climate Fund (2014-); medlem af Global Agenda Council on Investments i World Economic Forum (2014-) og medlem af styregruppen World Economic Forum’s Retirement Investment System Reform Project (2016-); medlem af Advisory Board i OECDs Centre on Green Finance and Investment (2016-) samt medlem af UN Global Compacts Financial Innovation Action Platform (2017-).

Torben Möger Pedersen bidrager allerede aktivt til både CBS, Økonomisk Institut samt Institut for Finansiering. Først og fremmest er han medstifter af Pension Research Centre (PeRCent) og medlem af centrets advisory board, hvor han har en aktiv rolle, hvad angår fundraising, udformningen af centrets forskningsprofil mm. Derudover har Torben Möger Pedersen været medlem af CBS’ eksterne censorkorps i en årrække samt involveret i bachelor-, master samt HD-uddannelserne. Siden 2015 har han været underviser på CBS Bestyrelsesuddannelserne. Ydermere har Torben Möger Pedersen været aktivt bestyrelsesmedlem i Centre for Economic and Business Research (CEBR) fra 2004-2009. Han er medstifter af og bestyrelsesmedlem i Bestyrelsesforeningen, som er tilknyttet CBS Executive. Torben Möger Pedersen er også medlem af et advisory board for CBS’ 100 års jubilæum i 2017.

“Torben Möger Pedersen er en indflydelsesrig leder med en fremtrædende karriere inden for den danske pensionssektor og med en bred viden som bestyrelsesmedlem. Han er en fremragende økonom, som har været aktiv ved at diskutere og præsentere hans tanker i enten artikler, foredrag i forskellige fora eller gennem undervisning” siger institutleder ved Økonomisk Institut, Lars Peter Østerdal. “Torben Möger Pedersen støtter allerede CBS på flere forskellige måder, og vi ser frem til samarbejdet med ham”.

Tiltrædelsesforelæsningen afholdes den 3. oktober 2017, hvorefter Torben Möger Pedersen formelt set vil blive udnævnt til adjungeret professor ved CBS for en 5-årig periode. Der er offentlig adgang til forelæsningen, og programmet vil blive annonceret på hjemmesiderne for Økonomisk Institut og Institut for Finansiering..

For mere information, kontakt institutleder på Økonomisk Institut, Lars Peter Østerdal (lpo.eco@cbs.dk, 3815 5641).

Torben Möger Pedersen

Foto: Ursula Bach/PensionDanmark