Professor Lasse Heje Pedersen modtager EliteForsk-pris 2015

Professor Lasse Heje Pedersen modtager EliteForsk-pris for hans samfundsrelevante forskning indenfor finansiel økonomi

26/02/2015

Institut for Finansiering og Center for Financial Frictions (FRIC) kan med stolthed fortælle at professor Lasse Heje Pedersen modtager en af EliteForsk-priserne som ”gives til fremragende forskere under 45 år af international særklasse.” Prisoverrækkelsen finder sted på EliteForsk konferencen 26. februar, 2015, hvor ministre og repræsentanter fra kongehuset deltager.

Uddannelses- og Forskningsministeriet skriver i deres argument for tildelingen af prisen at ”Lasse Heje Pedersens forskning fokuserer på, hvordan markedsfriktioner påvirker prisen på finansielle aktiver. Det er et forskningsområde, der ikke er blevet mindre interessant efter den finansielle krise, der har haft vidtrækkende økonomiske samfundsmæssige konsekvenser. Lasse Heje Pedersen er en af verdens førende forskere på området. Eksempelvis har han vist, hvordan der kan opstå likviditetsspiraler. Hans forskning har endvidere været nævnt flere gange i forbindelse med motiveringen af Nobelprisen.”

Om sin reaktion på at have vundet en af de største forskningspriser, svarer Lasse Heje Pedersen: ”Jeg er glad og håber meget, at vi i Danmark vil satse endnu mere på forskning og uddannelse. Det er f.eks. spændende at se, hvordan vores grundforskningscenter, FRIC, og midler fra det europæiske forskningsråd, ERC, kan hjælpe med at tiltrække og udvikle talenter.”

Se EliteForsk videoen om Lasse Heje Pedersen

Læs David Bentows artikel om Lasse Heje Pedersen i Finanswatch her

Om Lasse Heje Pedersen
Lasse Heje Pedersen er professor i finansiering ved Copenhagen Business School og en af verdens førende forskere indenfor finansiel økonomi. Han har vundet adskillige priser bl.a. Germán Bernácer prisen for den bedste europæiske økonom under 40 år. Han har modtaget et grant fra European Research Council, og han har været inviteret som taler på en lang række internationale konferencer og i mange af verdens nationalbanker.

Sidst opdateret: Center for Financial Frictions // 11/07/2023