Harvard-professor i nudging debatterer med Pia Olsen Dyhr på CBS

Mød Nudging-guru og Obama-rådgiver Cass Sunstein i debat med handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) om, hvad danske politikere kan bruge nudging til

03/06/2013

Hvilke kærlige puf duer i Danmark? Den amerikanske Harvard-professor bag udtrykket nudging, som i Danmark kaldes det ”kærlige puf”, gæster CBS d. 6. juni. ”Det kærlige puf” bruges f.eks. af politikere, når de vil have borgere til at handle anderledes, uden at det går ud over den personlige frihed til at vælge. Det kan eksempelvis være at træffe sundere valg mht. transport og indkøb.

Professor og Academic Director på Public-Private Platformen på CBS, Carsten Greve, bifalder Cass Sunsteins idéer:

- Sunsteins tilgang, til hvordan regelforenkling kan foregå, kan give et tiltrængt frisk pust til den danske diskussion. I Danmark har vi alt for længe fokuseret kun på ”afbureaukratisering” og ”deregulering”, men for Sunstein handler det om at regulere smartere. Sunstein har både teoretisk indsigt, men også helt aktuel, praktisk erfaring fra Obama-administrationen om, hvordan regelstyring foregår på en smartere måde. Sunsteins arbejde er inspiration for regeringer over hele verden – hvorfor så ikke også i Danmark? Reformer af den offentlige sektor kan lære af Sunsteins banebrydende tilgang, siger Carsten Greve.

Pia Olsen Dyhr får erfaringer fra Det Hvide Hus
6. juni holder Cass Sunstein først sit oplæg, og herefter er der paneldebat med Pia Olsen Dyhr, handels- og investeringsminister og fungerende miljøminister, og Karin Klitgaard, miljøpolitisk chef i Dansk Industri. De skal drøfte, hvordan nudging kan bruges i Danmark.

Professor Lucia Reisch fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Management på CBS er hovedkraften bag besøget. Hun har haft et langvarigt samarbejde med Cass Sunstein inden for nudging med fokus på forbrugere og energi.
- Jeg er meget stolt over, at en af Obamas toprådgivere og verdens mest citerede nulevende juraprofessorer har valgt vores forskningsmiljø her på CBS til sit første besøg i Skandinavien. Jeg har arbejdet sammen med Sunstein på det tyske ”Energiewende” projekt og kender hans unikke talent for at vidensdele mellem academia og policy, siger Lucia Reisch.

Cass Sunstein: har som tidligere chef for White House Office of Information and Regulatory Affairs under Obama-regeringens første periode erfaringer med at bruge nudging i nytænkning af reformer. Hans erfaringer skal nu afprøves i en dansk kontekst. Cass Sunstein er førende ekspert inden for feltet, og hans arbejde er til stor inspiration for prominente tænkere og politiske figurer, f.eks. den amerikanske præsident Barack Obama og den britiske premierminister David Cameron. D. 6. juni kl. 16.00 gæster den amerikanske professor og nudging-guru Cass Sunstein CBS. Arrangementet er arrangeret af CBS’ BiS platformene ”Sustainability” og ”Public-Private”. Deltagelse er gratis, men registrering er nødvendig, da der kun er få pladser tilbage.

For mere information kontakt:

Barbara Louise Bech, Project Manager, CBS Sustainability Platform, bb.ikl@cbs.dk 3815 3286

Mette Lisby, Project Manager, CBS Public-Private Platform, mli.ioa@cbs.dk 3815 2931

Sidst opdateret: Communications // 12/02/2019