CBS skaber nyt forum for Big Data

”Big Data” er de utallige digitale spor, vi skaber – og måden, hvorpå de bruges. Nyt forum på CBS udfordrer og uddyber big data på tværs af sektorer og interesser

23/05/2013

Big data refererer til den eksplosion i mængden af data, som nye teknologier har skabt. CBS vil med et nyt forum samle engagerede aktører med henblik på at skabe dialog om de muligheder og udfordringer, der følger med anvendelsen af big data. Mikkel Flyverbom, der er lektor på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS, er en af hovedkræfterne bag det nye big-data-forum.org, der lanceres i slutningen af maj på CBS:
- Jeg synes, der har manglet et sted, hvor man på tværs af umiddelbare interesser udforsker, hvilke muligheder og udfordringer der er i big data, og hvad big data vil gøre ved måden, hvorpå vi skaber viden og bedriver styring, siger Mikkel Flyverbom om begivenheden, som får besøg af to af verdens førende data-sociologer Jannis Kallinikos fra London School of Economics og Evelyn Ruppert fra Goldsmiths.

Forum vil holde fast i kritiske spørgsmål
Til lanceringen af det nye forum kommer også internationale virksomheder, der arbejder med sociale medier, offentlige styrelser og mindre danske virksomheder. Herefter vil big-data-forum.org være stedet, hvor man kan hente viden om big data.

- big-data-forum.org er det første forum af sin slags. Der er behov for sådan et forum, fordi brugen af big data ændrer vores måde at lave forretning og styre samfund på. Til de overordnede og kritiske diskussioner er CBS et godt samlingssted. CBS kan også bruge den indsamlede viden til at forme uddannelser, der matcher de behov, som virksomheder og organisationer sidder med i forhold til anvendelse af big data, siger Mikkel Flyverbom.

Big Data giver grobund for hjælp og salg
Big data skaber en række muligheder i forhold til at udvikle nye former for styring, såsom at forudsige epidemier på baggrund af googlesøgninger på specifikke symptomer, kortlægninger af kriser på baggrund af indsamling af rapporteringer via sms, e-mail og internet, samt tilpasning af trafikstyring og byudvikling med udgangspunkt i brugernes konkrete færden og behov. Big data skaber også mulighed for at sælge produkter på nye måder, fordi virksomhederne kan få informationer om dele af forbrugernes adfærd.
- Big data er en måde at registrere og anvende de mange digitale spor, vi efterlader via mobiltelefoner, internet-trafik og sensorer. Men big data refererer ikke kun til, at datamængderne er store, men også til at vi i stigende grad er i stand til at registrere mere om enkelte fænomener og forbindelser mellem fænomener, og kan kombinere disse typer af data i vores forsøg på at forstå og forudsige mønstre og bevægelser, siger Mikkel Flyverbom.

For flere oplysninger om big-data-forum.org og arrangementet kontakt lektor Mikkel Flyverbom på mail: mfl.ikl@cbs.dk

Ud over Mikkel Flyverbom er CBS’ Public-Private Platform base for projektet. De kræfter, der arbejder her, har som målsætning at binde private og offentlige aktører sammen med henblik på at finde muligheder i samarbejder og undersøge udfordringer af fælles relevans. Læs mere om Public Private. Der vil i fremtiden blive afholdt flere arrangementer på CBS med udgangspunkt i Big Data-forummet.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024