Stor international efterspørgsel på CBS ’ kandidatuddannelser

Antallet af ansøgere til CBS’ kandidatuddannelser er netop opgjort. CBS har 26 pct. flere ansøgere end sidste år, og blandt dem er mange internationale ansøgere.

01/04/2014

af Matilde Hørmand-Pallesen

CBS’ kandidatuddannelser er populære. 8.243 førsteprioritetsansøgere har søgt en kandidatuddannelse på CBS, viser nye tal. Det er en stigning på 26 pct. i forhold til 2013.

Ansøgertallet har været stigende de sidste mange år, men sidst stigningen nåede samme størrelse var i 2009.

Blandt ansøgerne er der 38 pct. flere med en international bachelor end sidste år, og det er særligt studerende fra tyske- og italienske universiteter, der i højere grad søger CBS. Det viser, at CBS har markeret sig internationalt, fremhæver chefkonsulent i Dekansekretariatet for Uddannelse på CBS, Wilbert van der Meer:

- Vi er rigtig glade for den store interesse, der er for vores kandidatuddannelser. Populariteten kan skyldes, at uddannelserne har et højt fagligt niveau og gode beskæftigelsesmuligheder. At der også er mange udlændinge, der søger, bekræfter at CBS har et godt omdømme internationalt, siger Wilbert van der Meer.

Flere professionsbachelorer ansøger
Blandt ansøgerne er også markant flere fra andre danske uddannelsesinstitutioner. Interessant er det, at ansøgere med en dansk uddannelsesbaggrund uden for universiteterne er steget med 73 pct. siden sidste år.

Det er et udtryk for, at CBS er søgt af flere professionsbachelorer. De er gået efter uddannelser som e-Business og Service Management, som har oplevet en stor stigning – e-Business har samlet set mere end fordoblet sit ansøgertal.

Uddannelser med størst fremgang
Årets helt store højdespringer er cand.merc.-linjen ”Supply Chain Management”, der har mere end fordoblet sit ansøgertal. Også cand.merc.-linjen ”Brand & Communications Management” er steget meget med 64 pct. flere ansøgere.

Hvis det samlede antal pladser på cand.merc. på 1400 forbliver uændret, vil mange kvalificerede ansøgere til cand.merc. skulle afvises i år, fortæller sekretariatsleder i Optagelse & Uddannelsesstøtte Anne Mette Hou.

Antallet af pladser fastsættes senest den 15. maj, og ansøgerne får svar den 15. juni.

For flere informationer kontakt chefkonsulent i Dekansekretariatet for Uddannelse Wilbert van der Meer på mail: wm.edu@cbs.dk eller tel: 3815 3322.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020