Unge vil gerne læse datalogi

Mens andre datalogiuddannelser har fået markant færre ansøgere, fastholder DØK en stabilt ansøgertal

22/08/2006

Mens datalogiuddannelserne i Århus og København oplever drastiske fald i antallet af ansøgere, søger de unge mod universiteter som CBS, hvor datalogi kombineres med erhvervsøkonomi.

Søgningen til it-uddannelserne i Danmark er faldet drastisk de sidste fire år. Den samlede nedgang på alle it-uddannelser ligger nu på 22%, og det er især gået ud over de lange videregående uddannelser som datalogi, der siden 2003 har oplevet en nedgang på 49% i antallet af ansøgere.

Virksomhederne står på spring

Men ikke alle datalogiuddannelser klarer sig dårligt. På CBS mærker DØK-studiet, der kombinerer datalogi og erhvervsøkonomi, ikke den manglende interesse fra de unge. Og virksomhederne står på spring efter dem, selv om de har en mindre skarp programmørprofil end kandidater fra de traditionelle datalogistudier. Ledighedsprocenten er omkring nul, og en undersøgelse fra Berlingskes Nyhedsmagasin viser, at kandidaterne er blandt de bedst lønnede sammenlignet med kandidater fra Danmarks øvrige datalogiuddannelser.

Studieleder Jacob Nørbjerg forklarer: ”I dag handler det lige så meget om at kunne anvende it som et redskab som at kunne programmere. Mange virksomheder bruger penge på dyre it-løsninger, de efterfølgende har vanskeligt ved at implementere eller få deres medarbejdere til at bruge. Og det er dér, vores kandidater kommer ind i billedet.”

Vil gerne programmere

På DØK er der mange af de studerende, der både kan og vil programmere. Men de samtidig glade for den fleksibilitet, som kombinationen af datalogi og erhvervsøkonomi giver:

”Jeg tror, at fremtiden bliver sådan, at alle mennesker skal lære computersprog, ligesom de skal lære andre sprog. Og hvis jeg kan koble min interesse for it sammen med erhvervsøkonomi, så vil jeg også kunne markedsføre og klare de økonomiske ting, og det tror jeg vil stille mig rigtig stærkt,” fortæller Martin Sørensen, der nystartet DØK-studerende.

DØK er en videregående, erhvervsøkonomisk uddannelse på Copenhagen Business School, der kombinerer it, organisation og økonomi. Studiet har eksisteret siden 1985.

Det er et tværfagligt studium, der fokuserer på tal, it-systemer og mennesker. Kandidaterne bliver typisk ansat i it-virksomheder og almindelige virksomheder som projektledere, systemadministratorer eller udviklingschefer.

I 2000 havde studiet 473 ansøgere, mens ansøgertallet siden 2003 har ligget stabilt på ca. 230 ansøgere om året.

Sidst opdateret: Communications // 24/08/2006