Udenlandske studerende vil blive

Fire ud af fem udenlandske CBS-studerende håber på job i Danmark, erhvervsliv kan gøre mere for at ansætte de dygtigste

17/01/2012

Fire ud af fem udenlandske studerende håber på job i Danmark

Udenlandske studerende drømmer om at gøre karriere i Danmark. Det viser en rundspørge, som Copenhagen Business School - Handelshøjskolen og Kommunernes Landsforening har gennemført. Fire ud af fem studerende ønsker sig et job i Danmark efter afsluttet studie. Ifølge seniorkarriererådgiver Finn Kjerulff Hansen fra CBS viser tallet, at der et uopdyrket felt af kloge hoveder, når de danske virksomheder skal ansætte.

- Erhvervslivet har endnu ikke helt fået øjnene op for de potentielle medarbejdere, som brænder for at gøre karriere her, siger han.

København trækker

334 udenlandske studerende på CBS fra 52 forskellige lande har deltaget i rundspørgen. Det er især livet i København og den danske balance mellem arbejdsliv og familieliv, som trækker i de studerende. Den tredje og fjerde mest nævnte grund er bedre jobmuligheder end i hjemlandet og en dansk kæreste. 64 procent svarer, at opholdet i Danmark har gjort dem mere interesseret i at bo og arbejde her.

KLs nyhedsbrev Momentum refererer tal fra Styrelsen for International Uddannelse, som viser, at 50 procent af de udenlandske studerende bliver i Danmark efter endt uddannelse - og af dem finder 74 procent et arbejde. Minister for uddannelse Morten Østergaard (R) har foreslået, at udenlandske studerende efter endt uddannelse skal have mulighed for at blive i Danmark i op til tre år, så de har bedre tid til at søge job. Forslaget skal bidrage til at fastholde de klogeste hoveder fra de danske uddannelsesinstitutioner og styrke Danmarks konkurrencekraft.

Jobopslag på engelsk

Seniorkarriererådgiver Finn Kjerulff Hansen peger på initiativer, som kan bidrage til godt match mellem medarbejdere og arbejdsgivere uanset nationalitet.

- Virksomhederne skal benytte sig af mulighederne for åbent hus arrangementer på uddannelsesstedet og slå job op på både dansk og engelsk, de studerende skal overveje at lære at tale dansk på et nogenlunde niveau. Det sidste studieår er afgørende og her bør man sætte ind med aktiviteter, som bringer studerende og virksomheder tættere på hinanden, fx praktikforløb eller studiejobs til udenlandske studerende, siger han.

Ny jobportal

CBS Career Center har netop lanceret en ny jobportal for virksomheder og studerende, Careergate, med et internationalt fokus. Den findes i en dansk og engelsk udgave med både stillingsopslag og studiejobs i Danmark og udlandet. Careergate kan findes på www.careergate.cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 19/01/2012