Topstuderende fra tre kontinenter

Globe-studerende begynder rejsen i København

13/09/2011

Globe-studerende begynder rejsen i København

15 af de dygtigste studerende fra CBS’ International Business bachelorprogram har klaret det gennem nåleøjet og skal deltage i Globe-uddannelsen sammen med 30 studerende fra Hong Kong og USA. I år ansøgte 37 CBS’ere om deltagelse i uddannelsen, det højeste antal siden det blev etableret for fire år siden. Der er således benhård konkurrence om pladserne, der går til de studerende med de højeste karaktergennemsnit.

EU på skemaet i Danmark

I denne måned begynder et nyt Globe-hold deres semester på CBS, hvorefter de fortsætter med først et semester på Chinese University of Hong Kong og dernæst et på University of North Carolina. På hvert universitet undervises de studerende i de specifikke virksomhedsforhold, der gør sig gældende for den verdensdel, de befinder sig i.

- I København bliver det EU, der er i fokus. De studerende undervises i, hvordan danske og europæiske virksomheder reagerer på den stigende integration i virksomhedsmiljøet i EU inden for specifikke sektorer såsom telecom, energi og transport. Fx har vi anvendt danske Dong Energy som business case – hvordan virksomheden ser ud som følge af EU-integrationen, siger Martin Jes Iversen, leder af Globe-programmet på CBS.

Tidligere Globe-hold

I Danmark står du på egne ben – næsten

En af de unikke oplevelser, de 45 studerende tager med sig fra studierne på tre kontinenter, er de særlige studiemiljøer, de møder på hvert universitet.

- Danmark skiller sig ud ved at give de studerende ansvar for egen læring. Der er ingen, der tager dig i hånden og tjekker om du læser og møder op til undervisning, modsat i Hong Kong og USA. Og det er positivt, for det giver mere engagerede studerende, der er i stand til at vælge fra og til. Men der er et buddy-program, der tager hånd om de internationale, når de ankommer, fortæller Louise Søndergaard, der netop har afsluttet Globe-programmet og er nu i London for at læse sin kandidatgrad på London Business School.

Hvad er Globe?

Globe står for Global Learning Opportunities in Business Education og er et samarbejde mellem Copenhagen Business School, Chinese University of Hong Kong og Kenan-Flagler Business School ved University of North Carolina. Hvert år danner 45 studerende – 15 fra hvert universitet – en international klasse, der studerer nationale og regionale businessfag et semester på hvert universitet.

Læs mere om Globe

Uddannelsesmesse

Læs flere historier fra den danske uddannelsesverden på hjemmesiden for EAIE-konferencen, den største uddannelseskonference i Europa, som foregår i Bella Center fra tirsdag den 13. september 2011.

Sidst opdateret: Communications // 14/09/2011